Rådlös skrev:om du berättar motornumret här så får du fler bärande svar av dom som vet mer.
Motornummeret är det
stämplade nummeret på en plan yta (har för mig) framför fördelaren. Kamaxellager fanns (i alla fall förr) att köpa "över disk") Finns en del trimningsbutiker på nätet.
Ska du ändå renovera motorn så behöver du inte tänka så mycket på det. Bestäm dig för hur många hästkrafter du vill ha och köp "grejer" efter det. Det är samma motorblock, Topplocket är samma förutom att det är "planat" lite mer (kanske inte ens det eftersom det är tunnare packning). 120hk är inga problem, varken med körbarhet, hållbarhet eller livslängd. Jag rekommenderar topplock från en -74 eller -75 års B20A motor. Den har större ventiler. Samma ventiler sitter i B20E motorn från -71 och framåt men är då planad ännu mer, 10,5 i kompförhållande (5mm tror jag). Kamaxel kan du använda den som satt monterad i B20E motorn, den heter "D" eller på sista åren "K". Finns (fortfarande) en hel det "eftermarknads" kammar att välja på också. Passa även på att "sätta i" nya ventilsäten så du kan köra säkert på blyfri bensin.
Jag tycker nog att du ska använda packningar för "A" motorn och hellre plana av toppen. Packningssatsen till vattenpumpen skiljer på gummitätningarna och det kanske kan (i framtiden) vara svårare att få tag i "grejer" till "B" än till "A" motorn. Dokumentera även noga vad du gjort med motorn för framtiden. Minnet är kort
MVH
Lennart