PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av returnus
Hej! Har letat runt efter något vettigt svar på hur jag vet om jag har en B20a eller B20b.
Någon som kan tala om detta för mig?

Jag vet inte vilken årsmodell det är på motorn...
av Rådlös
Det är ju några tabellmässiga skillnader, men det syns ju knappast på utsidan. A har 8,7:1 och B har 9,3:1 i kompressionsförhållande. Detta är inte detsamma som kompressionstryck, men B borde ändå ha högre tryck (om motorn är i god kondition?) A har 82 hkr vid 4700 varv/min medan B har 100 hkr vid 5500 varv/min.
Däremot går det i vissa fall lätt att se följande A har 1 förgasare Zenith Stromberg 175 CD 2 SE medan B kan ha antingen 2 stycken Zenith Stromberg 175 CD 2 SE eller 2 stycken SU-HIF 6 (om ingen har bytt ut dom?) I och med att B har två förgasare har den en lite större "fyrkantig" luftrenare. A har en rund.

Under årens lopp kan ju mycket av detta ha ändrats och bytts ut, men detta är uppgifter jag läser ur en instruktionsbok. Så det gällde när bilen var ny.
Sedan finns det säkert dom som kan läsa ut sådant här ur motornumret, men jag överlåter det till dom som kan. Skriv numret här så får du säkert svar.
av returnus
Tack för svar.
Motorn är inte i en bil och är helt isärplockad pga renovering,
Men är osäker på vilka packningar jag ska ha.

Sedan undrar jag på vart man får tag på kamaxel lager?
av Rådlös
Om du har ett insugningsrör för två förgasare så borde du ju ha en B20 B-motor. Nu kan någon i och för sig ha satt på det här senare, bilen är ju snart 50 år, så mycket kan ha hänt under åren. Men jag upprepar, om du berättar motornumret här så får du fler bärande svar av dom som vet mer.
Användarvisningsbild
av lennarte
Rådlös skrev:om du berättar motornumret här så får du fler bärande svar av dom som vet mer.
Motornummeret är det stämplade nummeret på en plan yta (har för mig) framför fördelaren. Kamaxellager fanns (i alla fall förr) att köpa "över disk") Finns en del trimningsbutiker på nätet.
Ska du ändå renovera motorn så behöver du inte tänka så mycket på det. Bestäm dig för hur många hästkrafter du vill ha och köp "grejer" efter det. Det är samma motorblock, Topplocket är samma förutom att det är "planat" lite mer (kanske inte ens det eftersom det är tunnare packning). 120hk är inga problem, varken med körbarhet, hållbarhet eller livslängd. Jag rekommenderar topplock från en -74 eller -75 års B20A motor. Den har större ventiler. Samma ventiler sitter i B20E motorn från -71 och framåt men är då planad ännu mer, 10,5 i kompförhållande (5mm tror jag). Kamaxel kan du använda den som satt monterad i B20E motorn, den heter "D" eller på sista åren "K". Finns (fortfarande) en hel det "eftermarknads" kammar att välja på också. Passa även på att "sätta i" nya ventilsäten så du kan köra säkert på blyfri bensin.
Jag tycker nog att du ska använda packningar för "A" motorn och hellre plana av toppen. Packningssatsen till vattenpumpen skiljer på gummitätningarna och det kanske kan (i framtiden) vara svårare att få tag i "grejer" till "B" än till "A" motorn. Dokumentera även noga vad du gjort med motorn för framtiden. Minnet är kort

MVH
Lennart
av AmazonSleper
Ja du ska beställa delar till B motorn om de är en sådan 1,2mm packning A motorn har 2mm E motorn 0,8mm. Kammen brukar de vara stämplat C i bakkant på.

Men köp en modernare kam än k om du vill vässa finns bättre :wink:

44/35 ventiler blev standard tidigare än 74, tro de var 72 men enklast är alla toppar med plan fräsningen där spridarna sitter på E är stora ventilerna.
Användarvisningsbild
av P1800
Vilken motor det i praktiken är avgörs av vilken kam som monteras och vilken grad av bearbetning som gjorts på toppen. Det finns kontrollmått i något av de gröna häften som finns i verkstadshandboken, Detta kan man mäta med skjutmått från utsidan. Sedan skiljer förgasare och grenrör.

Min 144GL har en motor som ursprungligen var en B20A utbytesmotor. Med annan topp och kam (Nya E-prylar) samt återmonerade insprut och grenrör har den E-motorns egenskaper.
Laddbox

Många tack för utförligt och bra s[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]