PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av zack
Sitter och funderar hur man gör i skarven mellan tröskellådan och sidoplåten för att få den tät. Är det någon som har erfarenhet av detta så är jag tacksam för tips vilket som är bäst.
Förmodar att det är en Amazon, för den är nog vanligast här. "På min tid" gjorde vi ofta så att till en 2-dörrars tog i en 4-dörrars tröskellåda. Skär man av bakskärmen "mitt i vecket" och rakt bakåt och svetsar det från insidan där, så blir det "kanon". Och så slipper man den "horisontella" skarven som inte är lätt att att svetsa på ett "snyggt sätt".

Mvh
Lennart
av zack
det är en pv 57a
jag hade tänkt behålla skarven original man kommer ju inte åt att svetsa på baksidan funderar på att svetsa skarven på framsidan sen slipa och spackla skarven jag vill ha skarven tät så jag slipper rostsprängning mellan plåtarna
zack skrev:det är en pv 57a
jag hade tänkt behålla skarven original man kommer ju inte åt att svetsa på baksidan funderar på att svetsa skarven på framsidan sen slipa och spackla skarven jag vill ha skarven tät så jag slipper rostsprängning mellan plåtarna
Det blir mycket jobb till lite nytta. Sist jag bytte (det var en Duett på -70 talet) så tog jag något som då kallades karosseri kitt på "läppen" och "satte ihop det". Sedan svetsade jag dit (punktsvetsa) allt utom skarven, den "bättrade" jag på med mer kitt när allt hade svalnat och gjorde en snygg "avslutning. Idag finns det sådant på tub till patronspruta men då var det på 1 kg burk och man fick "rulla strängar" själv när man bytte skärmar. Svetsar du det från utsidan bränner du bort färgen på "läpparna" och då rostar det fort.

Mvh
Lennart
zack skrev:en annan fråga passar dörrarna från en pv 64 på en 57 a
Det skiljer mellan Duett och PV. Mellan årsmodellerna skiljer det på prydnadslistens placering. Har för mig att det skiljer på låset också. Själva dörren är samma. Hade själv vänster framdörr från en -57-a till min -61-a. tog även bakre kofångare och bagage luckan från samma -57-a

Mvh
Lennart
Generator laddar ej batteriet

IMG_9881.jpeg Köpte en lödkolv och l&o[…]

Noterat, tack!

Packbox kamaxel

Är de samma packbox på avgas och insug […]

Ny Kartuppdatering

Mottager alla tips frân kunniga personer. Ib[…]