PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av TarmenLandin
Hej har en volvo duett dock en a-traktor men hur som helst så en av bultarna te växellådan har fastnat har lossat alla förutom en å den sitter som fan :( nån som har nå bra tips?
Användarvisningsbild
av 240freak
Hej och välkommen te forumet! :)
Vet inte om du har redan prövar med att dränka bulten i 5-56 (eller dylikt) å låta det stå å dra i ca 10-20 min, om det inte lossnar spraya på en omgång te och försök lite senare.
Om det fortfarande inte lossnar så kan du försöka att värma loss den me gasbrännaren (om du har någon sådan).
Om skiten sitter fortfarande som berget så får du kanske ta och kapa bulten (alternativt slipa ner skallen på den), se då bara till att du har någon likadan i reserv så du inte sitter me skägget i brevlådan och saknar en bult vid återmontage :wink:
av umekille
Slagskruvmejsel med en hylsa på har då jag fått loss de mest
trilskande hjulbultar med.
Användarvisningsbild
av lennarte
Menar du en av dom 4 som fäster växellådan mot "sprängkåpan ? Där är ju inte mycket plats till några större rörelser. Jag hade (har kanske fortfarande) ett "special verktyg" som liknade Volvos eget. Det är ju 1/2" skruv med 3/8" invändig 6-kant skalle (B18/B20). Jag använde en kapad 3/8" insexnyckel (böjen bortkapad) som jag satte en 3/8" hylsa med "vanlig 1/2" 4-kant i änden. Numera är det ju ganska vanligt med 3/8" hylsnyckelsatser, det är nog bättre för det är trångt. Sedan en "vanlig" lång förlängare så man kommer bakom växellådan med draghandtaget. Ev. med en led på mitten. Har för mig att det inte var plats för en 1/2" led (därför 3/8" nyckelsats i stället) Har du inte led på kan du "larma på" ordentligt med en hammare när du kommer bakom växellådan, och där är gott om plats för spärrnyckel. Hoppas du fattar vad jag menar, det där med tum mått är "rena grekiskan" för många idag, men kör man "gammelvolvo" kan det vara bra att kunna. I alla fall "dom vanligaste".

1/4" = nästan 6mm (6,3), 5/16" = nästan 8mm (7,9), 3/8" = nästan 10mm (9,5), 1/2" = nästan 13mm /12,7), 9/16" = nästan 14mm (14,3) 5/8" = nästan 16mm (15,8), 3/4" = nästan 19mm (19,1)

Som du ser är det bra att ha tum verktyg annars är det väldigt lätt att "ha sönder" en skruvskalle. Har du en B16 Duett kan det vara Withfort gänger och då kan det vara tum "i svensk standard" med millimeterskalle. Vem har sagt att det ska vara lätt med "gamla bilar" :lol:

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Har köpt en hylssats som ska "ta" t.o.m utanpå insex skruvar. du kan ju söka på nätet om den.
Bild
Jag har "bara" provat den, inte testat dem "skarpt"

Mvh
Lennart
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]