PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av TRavens
#823883
Har lite funderingar att sätta dit en 5 växlad låda i amazonen, tänkte slippa overdrive, det är en b20a 74, amazonen är en 69a,,vilken sprängkåpa och växellåda behöver jag? behöver jag bygga om kardantunneln?
av Rådlös
#823924
Det finns adaptrar att sätta på i stället för att byta kopplingskåpor. Sök SMT i Oxelösund (Deras länk var lite krånglig just nu så den går inte att få fram och visa upp här. Men det är nog något tillfälligt.) Dom har det som behövs.
En M47-låda blir ungefär 1,5 gånger längre än M40, så du får mäta på kardantunneln om det finns plats och naturligvis ändra kardanaxlar och fästbalk etc. etc.

Bild
av Arne
#823955
För att få lägre motorvarv på bilen är nog det enklaste att du behåller original växellådan och byter ut bakaxelutväxlingen. Eftersom du har en -69:a så sitter det en M30 bakaxel på din bil och då finns det ett antal utväxlingar att sätta dit. I ditt fall rekommenderar jag att du drevar om bakaxeln till 3,54:1 eller 3,73:1. Din originalaxel har 4,10:1 och det är ca. 4000v/min. då du kör i 110 km/tim. Det enda du behöver göra åt växellådan är att byta ut hastighetsmätardrevet så du får rätt hastighet på mätaren. Här nedan har du en länk till bakaxelutväxlingar och hur mycket det kostar.
http://www.bakaxel.se
Senast redigerad av 1 Arne, redigerad totalt 0 gånger.
av LarsBd
#823959
En M46/47 låda har kortspak och det finns ingen långspak att bara sätta dit men den klurige kan säkert lösa problemet ändå. Växellådskudden är också ett litet bekymmer då det blir mindre utrymme mellan växellåda och växellådsbalken och det kräver också lite klurande. Byter du utväxlingen i bakaxeln till något annat än vad som fanns original är det inte säkert att det finns ett hastighetsmätardrev som passar i M40 lådan. Det absolut enklaste är en overdrive som passar direkt utan några ombyggnader av vare sig växelspak eller kardantunnel dessutom är det enkelt att få hastighetmätaren att visa rätt.
av Arne
#824026
M30 axeln finns på 140 och 240 också, den heter ibland 1030 men det är samma axel. Till 240 finns dessa utväxlingar också. 1975 års modell av 240 hade M40 växellåda.
av LarsBd
#824093
M30 är tillverkad av Spicer eller Hayes med innehållet från Dana medan 1030 axeln är en Volvotillverkad kopia av M30.
av mekabra
#824913
på min amazon kombi bytte jag till 140 lock med kort spak! eller 240 passar med!(alltså själva tunneln) sedan en m41 i! på fars 145 satte vi i m46 låda fick bygga om växellådsbalken tog sprängkåpan från 240 75-76 med b20 i !med fantasi och lite grejer från 140 74 medbringare mm går det få ihop inget man bara gör! kräver tankeverksamhet och som sagt fantasi!vet amazoner i byggda som gått med m47
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har xc60 MY26 kylt handsfack?

Kylvätska till 740 b230f

Tänk på att du tömmer hela systeme[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Det laddas automatiskt.

Tid för service - volvo s60 2017

Motorn lär hålla men försäkri[…]