PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av DBS
Har fått nys om en 164 från -69 som gått ca 11.000 mil. 1 ägare och avställd sedan mitten av 80-talet.
Finns lite rost här och där, men är inte ett vrak. Hel och fin inredning. Manuell låda. Är inte till salu i dagsläget...
Svaga punkter på en sådan bil? Dyra delar? Vad bör man tänka på? Värde?
av rid54
B30 är en slitstark sak och trasslar sällan. Sedvanliga saker händer med förgasarna och tänddelarna, såklart. Det jag minns från min egen 164-epok var att det rostade i bakre stötdämparinfästningarna och runtom där. Lagningabart, men kräver svetsning. Om bilen har styrservo, kolla utgående axeln ur stryväxlen (som styrarmen sitter på). Om den glappar mycket kan det vara en orsak till eftertänksamhet.
av DBS
Tack för infon.
Bilen jag sett har rost precis där du beskriver. Framdörrar och en tröskel har också rosthål.
För övrigt är den hel och fin och delvis orörd. Bilen har inte styrservo. 11.000 mil borde väl ses som "knappt inkörd" då? :)
av rid54
Min första 164 såldes vid 30.000 mil. Den hade haft den beskrivna rosten och glapp styraxel i servosnäckan, men motorn och lådan (automat) gick felfritt hela tiden. Gjorde inget utom service på drivlinan (jo, bytte till brytarlös fördelare).
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]