PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av P1800
Hej,

Jag har hört talas om att man monterat M41-låda i PV UTAN att göra om kardantunneln. Är detta möjligt? Det är med stor möda jag lyckas pressa upp den vanliga M40-lådan i den trånga tunneln. Så vitt jag förstår skulle OD-enheten hamna i det slutna utrymmet där golvplåten går under tunneln och bildar ett slutet "rör"? Alltså tror jag att modifiering är nödvändig. Hur stort är ingreppet i så fall.

När det gäller kardanen, passar det att byta ut den främre delen till motsvarande från en 140 eller Amazon med OD eller tvingas man kapa / skarva / balansera?

Tacksam för råd!
Användarvisningsbild
av Sparkz
Nu är detta iofs rallycrossbilen så motorn är flyttad något bakåt, och en M46. Och det är inte mycket av golvet som är original heller, så den här bilden hjälper dig nog inte så mycket, men ändå:
Bild
Användarvisningsbild
av P1800
OK, Nu tror jag i och för sig att din tunnel är lite bredare än originalet ;-)

Har bilprovningen synpunkter om man kapar bort botten på tunneln på samma sätt som på bilden? Utan att bredda menar jag . Skulle bredden räcka för överväxeln i så fall? Det ska ju vara lite origonalstuk kvar och enkelt att återställa.

Kul att någon svarar på veterandelen av forumet också! det verkar ju inte vara så aktivt där annars.
Användarvisningsbild
av Hasse63
Nej det finns inget annat forum för PV vad jag vet och det är synd, men det går utmärkt att ställa motor och växellåds frågor på amazonklubbens forum för det är "samma" grejor andra frågor har även besvarats. Det finns aktiva här som även är aktiva där :wink:
av _hagitch_
Hasse63 skrev:Nej det finns inget annat forum för PV vad jag vet och det är synd, men det går utmärkt att ställa motor och växellåds frågor på amazonklubbens forum för det är "samma" grejor andra frågor har även besvarats. Det finns aktiva här som även är aktiva där :wink:
okej okej :D
Användarvisningsbild
av P1800
Den som tittar på sidan enligt denna adress finner ett gott exempel på hur man kan sätta i OD i en PV. En del våld måste man onekligen göra på gamlingen men det ser ju rätt OK ut från coupen. Konstruktionen med plattjärn på undersidan kan kanske göras på mera fabriksmässigt sätt?

http://www.vclassics.com/pv_od.html
Vart avkoda Vinkod

Hej. Var kan jag hitta avkodare för vin kod […]

Stora puts o polerings dagen 😅 rätt nöjd[…]

Hmm skulle misstänka att du kommit åt k[…]

Problemet löst! Pratade med problemet med Vpa[…]