PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#786853
Hej!
efter många om och men har jag hittat en reservdelsbil som jag antagligen kommer att hämta i helgen. det är en volvo 142 automat från 74. min är från 72 så frågan är är det mycket som skiljer dom här två åt? jag kommer att plocka i första hand är motor, innerskärmar, huv, hela fronten, framskärmar och dörrarna. min är taksänkt så kommer att kapa dän rutramen från dörrarna som sitter på och sen sätta dit dom på nya dörrarna. ska väl plocka lite smådelar också men det är väll inget speciellt med det här? bara att plocka dän från ena och passa in och sätta dit på min? :)
av Arne
#786858
Det är ganska stor skillnad på -72 och -74 års modell. Annan plåt längst ner på fronten, andra dörrar, huven har listhål på -74:an, andra framskärmar, annan bakända likt 240, andra stötfångare, annan instrumentbräda, andra framsäten mm.
#787062
okej men de är väll fortfarande samma fäste på fronten som på 72-ans så jag inte behöver göra om det? dörrarna är väll inte olika?? eller hade dom ventilationsruta så sent som 72 eller tänker du på nå annat? jag har i alla fall inte ventilationsruta på mina och så har jag ju dom infällda handtagen precis som 74 som jag tittade på. ja 73 så kom ju dom stora fula trekantiga blinkerserna men funderar på att lägga igen dom hålen och sätta dit egna mindre typ så som 72 hade. jag har dom senare instrumenten tror att det är från 74 har i alla fall mittkonsolen med den 3 stegade fläkt reglaget och övriga instrument paneler är även från en senare modell.

men dom saker jag nämnde ska ändå gå att flytta över utan en massa modifikation även fast utseendet är olika?
Användarvisningsbild
av lennarte
#787120
Go'morron
Tar du skärmar front, grill och huv ska det passa ihop. Du får nog göra egna kofångar fäste. -74-an har en anna typ av fastsättning och dom fäste du har nu passar en i hålen på den "nya" frontplåten. Tänk på att kylaren på -74-an är bredare (och ligger ner) än på tidigare modeller, e.v kan -72-an ha samma kylare. Då kan du behålla den gamla fronten. Kylaren känns igen på att övre kylarslangen går in i övre vänstra hörnet istället för på mitten (och att dom är grövre). Om du har dörrar utan ventilationsruta har du redan - 74-ans dörrar. Då kan du bara flytta över aluminiumramarna. -74-an är den enda 140-in utan vent.ruta. Om du däremot har 240-i dörrar (helt i stål), då får du problem. Då är det nog lättare att "göra iordning" dom dörrarna du har än att ge dig på att kapa ner "dom nya"

Mvh
Lennart
#787216
go'kväll på dig! :D
okej va bra, 74 har ju enligt mig en riktig "sittbänk" till kofångare tyvärr och min specialfront som satt på hade ju ingen kofångare och jag vet inte om jag ska ha det nu heller... beror på hur det blir att se ut. :)
okej kylaren som satt i var den tidigare modellen men kylaren jag fick med traktorn som var otät var den senare samt den jag har nu var också den senare modellen.
okej tack för tipset och ha en trevlig helg lennart! :D
Användarvisningsbild
av lennarte
#787240
volvo142traktor skrev:okej tack för tipset och ha en trevlig helg lennart!
Trevlig helg på dig själv. Om du läser på 7/900 forumet så kan du se att jag har lite problem med min 745-a, jag kanske är lite för noggrann med att den ska gå riktigt. Men detta med 140-i, det kan jag. Jag skulle nog kunna skruva ihop en 110, 120, 130, 140 eller (tidiga) 240 i sömnen om det skulle behövas. På 60-talet var det fortfarande vanligt med engelska bilar. Fans massor av Ford Anglia, Escort, Cortina Consul, en och annan Zephyr eller (lyxmodellen) Zodiac. Det fanns olika modeller av Vauxhall, Morris, Austin, Triumph. Kompisen hade en Triumph Herald när vi var i 18-ås åldern, själv hade jag en Opel Rekord -59 med en fantastisk 1,5l motor på hela 38hk..... Det var grejer det du.

Mvh
Lennart
Laddbox

Många tack för utförligt och bra s[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]