PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Joje
Någon som kan förklara hur man får bort låscylindern i bakdörren. Dörren är borttagen men cylindern låst. Har inga nycklar alls till vagnen.
Undras även hur låscylindern till tändningslåset sitter fäst. (Stöldskyddsvajern är bortslipad sen tidigare)
På andra bilar brukar det vara en liten rund tapp som håller cyl i höljet och som inte går att skjuta in när det är låst.
av LarsBd
Det normala är att dörrlåscylindrar endast går att ta ur med nyckeln i låset och att cylindern sitter med någon form av låsning på låsets insida för att den inte ska ramla ur så fort nyckeln sitter i.
Låscylindern i tändningslåset har en tapp nära instrumentbrädan som ska tryckas in men även där ska nyckeln sitta i och dessutom vridas i tändningsläge eller om det var radioläge.
av Amarace
Om inte jag minns fel eller blandar ihop det så sitter den bara fastklämd med en skruv från sidan, men kan som sagt blanda ihop det.
Och man ska inte behöva ha nyckeln i för att få loss cylindern, vilken Volvo behöver man det på en dörrlåscylinder? Eller menar du om man ska ta isär själva cylindern LarsBd?
av Joje
Jag ska leta efter låsskruv !
Den varianten med att man inte kan ta ut låccyl. i låst läge avsåg tändningslås. Där brukar det vara gjort så att man inte kan ta bort låscyl. utan att ha nyckeln i.
Volvo´s varianter har jag ingen kännedom om - därav frågan.
Men av dina svar verkar det som om det är gjort som "normalt".

Bakluckans lås har en tjock bricka på baksida som möjligen kan vara fastsättningen. Har testat att vrida och skjuta den i någon riktning. Cylindern sitter ju i en svetsad hylsa och har inget gaffelbleck som håller cylindern som är en vanlig lösning.
av LarsBd
Jag tänkte nog på att ta isär cylindern men vid närmare eftertanke så kan man nog bara dra ur själva låset i alla fall på ett amazonskufflås, det kommer att flyga fjädrar och låsbleck men är nog inga andra problem när låsningen på är hittad och borttagen.
av Joje
Nu har jag rett ut frågan om dörrlåsen. En spårskruv från sidan klämmer fast dom...
Hittade en donatorbil där jag kunde skära ut plåten med lås för att kunna se konstruktionen.

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]