PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av pevalge
Har ett missljud från motorn
När man drar runt motor för hand så hör man ett metalljud fram ifrån motorn (när man kör skramlar det rejält) ljudet verkar komma när 1 ans kolv vänder (uppe och nere) kan det vara vevlagret som låter så mycket?
Ljudet kom väldigt plötsligt körde ca 1 mil med ljudet (för att ta mej hem)
av pevalge
Fiber drevet var dåligt så jag trodde att det var det som var felet, byte det till ett aluminium drev men ljudet är kvar en då
av rid54
Hör du ljudet när du drar runt motorn för hand? Det verkar lite underligt. De fall jag träffat på ger inget ljud förrän motorn startar, men då låter det förskräckligt. Kan ju vara kolvtappen, men det är knappast vanligt. Du kunde kanske prova att ställa kolven mitt i cylindern, känna på kolvtoppen med en skruvmejsel e.d. medan du eller någon annan försiktigt rör vevaxeln fram och tillbaka lite grann. Är glappet så stort att det låter när motorn dras runt, borde det kunna kännas genom att vevaxeln då borde ha lite frigång innan kolven rör sig. Funkar både för vevlager och kolvtapp.
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]