PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av jonk
Hej.

Står i startläge för att renovera armstöden till min P1800E och tänkte höra mig för om ngn annan gjort detsamma. Har införskaffat folie och lim från VP för detta arbete, samt läst igenom den beskrivning som finns på VP hemsida.

Kan konstatera att åtminstone det ena, kanske bägge, armstöden har renoverats tidigare, men med varierat resultat. Bägge plaststommarna/skeletten är OK, varför det mao. bara återstår att bygga upp/ersätta skumgummit, innan folien läggs på plats.

Så, är det ngn som gjort detta tidigare och har tips om hur man lämpligen kan ersätta skumgummit och andra bra idéer. Gärna bilder om det finns, brukar alltid vara bra att ha som referens.

Tack på förhand!

mvh
/jonas
av Rådlös
Jag vet inget om hur dina armstöd ser ut, men fogskum, sådant man har till tätning bl.a i byggkonstruktioner har en hårdhet och konsistens som liknar den skumstoppning som är i bilar.
av jonk
Tack för förslag med fogskum, låter som en inte helt tokig idé, kan vara värt att prova. Har du provat det själv/har egen erfarenhet.

/jonas
av Rådlös
Njaaa. I ett helt annat sammanhang. Jag hade en förtöjningsboj till båten. En så kallad rörboj, där det gick ett galvat stålrör rakt igenom bojen. I röret gick det en kedja ner till bottensänket. Tanken var att man skulle kunna justera kedjan med varierande vattennivå, som det kan bli under våren, sommaren och hösten.
Hursomhelst, ytterskalet på bojen var av PVC-plast och inuti var det frigolit. Den här frigoliten smulades sönder eller så var den dåligt tillverkad - fylld från början. Varje gång jag tog upp bojen på hösten var det flera liter vatten i den. Jag tog då och blåste i fogskum i den och vattenmängden blev i fortsättningen obetydlig.
Nu finns det olika typer av sådant här fogskum. Det finns sådan som har öppna ihåligheter som en tvättsvamp och det finns sådana som har slutna bubblor som inte tar in något vatten.
Om vi fortsätter i fritidsbåtbranschen så vet jag (har läst i den här boken: http://www.ehf.se/butiken/produkter/lit ... -hantverk/ ) att man använder ibland fogskum/byggskum när man skall göra en så kallad plugg. Alltså en "dummy" till en båt. Man grovformar båtens storlek och volym med skum. Sedan slipar eller putsar man bort överflödet och tar samtidigt fram den slutgiltiga formen med spackel och blanklack. Sedan gjuter man glasfiberplast utanpå det här och får på så vis den gjutform som man skall ha till den färdiga båtens skrov. Man kan också fylla upp håligheter i båtar som kanske är för små eller oåtkomliga för att använda som förvaringsfack, men sammantaget ger flytkraft om båten skulle bli vattenfylld av någon anledning. Eller helt enkelt om man inte vill ha gammalt vatten stående i kölsvinet. Då fyller man upp där med fogskum. Det är ju också ypperligt som isolering runt dörr- och fönsterposter i hus. Sådana sammanhang har jag prövat.
Om du vill pröva detta så gör en provsprutning i något, en tom läskburk, en tom PET-flaska t.ex. Då ser du hur det uppför sig. Någonstans har jag läst att volymen på "vätskan" expanderar 40 gånger. Om du t.ex skall fylla upp ett "rörformigt" lite långsmalt armstöd, så se till att du kommer så långt in som möjligt för att börja spruta. Sedan drar du sprutröret utåt så att skummet fyller upp hela vägen. Fritidsbåthandeln har bra koll på vilken sort du skall ha. Det kanske en bygghandel har också, men dom är ju mer inriktade på byggjobb. Men det är möjligt att dom också vet vad som gäller.
av jonk
Hej.

Skall prova med fogskum. Har även hittat ett alternativ/komplement i form av cellplast som läggs innan man lägger klickgolv. cirka 3 mm tjockt, väldigt följsamt och funkar bra att limma. (Kolla ex. på IKEA, där det torde finnas att köpa till rimliga priser.) Kan nog vara bra/lämpligt att nyttja där det behövs mindre tjocklek.

I vilket fall så skall jag dokumentera det hela, så återkommer jag med bild och text. (vilket iof kan ta ett tag innan jag är klar.)

/jonas

Ja det var lite ofullständig information fr&a[…]

Har kvar lite i denna 20250812_111420.jpg F&arin[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Vingen sitter med clips och dubbelhäftande, m[…]

Hej! Efter att pluggat in bilen i en felkodsl&au[…]