PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av 142volvo
Har vid två tillfällen försökt fixa hissannordningen till vänster ruta på min 142:a. Hisskenan (som den heter enligt cvi) hade i stora drag rostat bort så jag köpte en ny. Problemen jag stötte på var följande: För det första gick inte glaset i skenan tillsammans med gummilisten överhuvudtaget. Har den svällt? Problem nummer två är att skenan glider av ner man vevar ner, glaset hänger liksom inte med och stannar till. Finns ett hål i bakre änden av hisskenan som inte uttnytjas alls eftersom jag inte hittar ingenstans att fästa den. Måste vara till för något? För just nu sitter skenan bara fast i en rörlig led + själva rutan då vill säga.
Har någon gjort detta förr som vet hur det ska se ut och fungera?
jag har liknande symptom på min förardörr och har nu bestämt mig för att inte röra hissen nå mer då jag är rädd att rutan ska hoppa ur skenan helt och i värsta fall ramla ner i dörren och gå sönder... vet ej hur det ska va men min hissanordning går snett plus att gummilisten gett upp i bakkant så att rutan inte följer med hissen jämnt utan framdelen åker ner och bakdelen stannar kvar och kilas fast i dörren. :???: är ett helvete att få dän rutan sen! har bestämt mig för att köpa nya dörrar eftersom dom är ganska rostiga också. på passagerarsidan så verkar det vart samma problem så dom gjorde en hemmafixar variant som är en liten fuling men det funkar väldigt bra. dom har helt enkelt bara limmat ruta mot skena lättare blir det inte! :wink: säger inte att du ska göra det med ny skena å allt det skulle se lite halvtaskigt ut men det duger ju på en a-traktor. :wink:
av 142volvo
Okej, men jag funderade på hemmalösningen på din andra dörr; På min bil iallafall så åker rutan framåt samtidigt som den går ner, hur funkar det om den är limmad till skenan då? Eller din ruta går bara rakt ner så att säga?

Ingen annan som har någon lösning?
okej konstigt nog så verkar dom lyckats bra med limningen då rutan följer med skenan rakt och fint hela vägen och har aldrig vart något problem med att rutan fastnar eller går trögt någonstans så det är klart att man kan göra så eftersom det är ju ändå inget du ser förens du tar bort dörrsidan. :)
Användarvisningsbild
av lennarte
Får man inga svar , får man svara själv. :lol:
Här kommer i alla fall något. Skenan har 2 fästpunkter saknas ett av dom går rutan snett. Själva hissanordningen ser ut som ett kors och har 5st fästpunkter. 2st i skenan i rutan och 2st i dörrens nederkant + själva fastsättningen där veven sitter. Dom båda bakre är "glidande" i plastgejdrar. Uppsmörjat och rostfritt håller det i många år. Gummilisten till rutan sitter rejält fast när den väl kommer dit. Går så här, en stabil arbetsbänk som sitter fast i väggen eller/och i golvet. Smörj listen med motorolja. Lägg en filt eller något på golvet. Ställ rutan upp och ner på filten. Se till att listen och gummit är rätt placerat på rutan, du får bara en chans. Ta en 2m bräda c:a 2"x4" (50x100mm) och stick under bänken där du får en lämplig arbetsställning och en bra hävarm .Jag har gjort det själv, men ta gärna hjälp att hålla grejerna. Börja sedan pressa i ena änden försiktigt bit för bit. Du får pressa en liten bit och flytta brädan, pressa o.s.v. Börja sedan om från början igen, och håll på tills du pressat ner hela skenan. Var försiktig, det är en glasruta du pressar mot. Gummilisten fölger kanske inte med riktigt jämt hela vägen, men det gör inget, det sitter fast ändå. Se bara till att du har listen rätt placerad, du får aldrig bort den igen. Förrän den också är upprostad. Lycka till. :-)-)

Mvh
Lennart
av 142volvo
lennarte skrev:Får man inga svar , får man svara själv. :lol:
Här kommer i alla fall något. Skenan har 2 fästpunkter saknas ett av dom går rutan snett. Själva hissanordningen ser ut som ett kors och har 5st fästpunkter. 2st i skenan i rutan och 2st i dörrens nederkant + själva fastsättningen där veven sitter. Dom båda bakre är "glidande" i plastgejdrar. Uppsmörjat och rostfritt håller det i många år. Gummilisten till rutan sitter rejält fast när den väl kommer dit. Går så här, en stabil arbetsbänk som sitter fast i väggen eller/och i golvet. Smörj listen med motorolja. Lägg en filt eller något på golvet. Ställ rutan upp och ner på filten. Se till att listen och gummit är rätt placerat på rutan, du får bara en chans. Ta en 2m bräda c:a 2"x4" (50x100mm) och stick under bänken där du får en lämplig arbetsställning och en bra hävarm .Jag har gjort det själv, men ta gärna hjälp att hålla grejerna. Börja sedan pressa i ena änden försiktigt bit för bit. Du får pressa en liten bit och flytta brädan, pressa o.s.v. Börja sedan om från början igen, och håll på tills du pressat ner hela skenan. Var försiktig, det är en glasruta du pressar mot. Gummilisten fölger kanske inte med riktigt jämt hela vägen, men det gör inget, det sitter fast ändå. Se bara till att du har listen rätt placerad, du får aldrig bort den igen. Förrän den också är upprostad. Lycka till. :-)-)

Mvh
Lennart
Tack för den ingående beskrivningen, ska ta o testa det med rutan när jag får lite tid över :)
Men kan rutan verkligen glida i skenan när den sitter så hårt?
Undrar dock också fortfarande över hålet på den bakre, smala änden på skenan, vart ska det fästas?
Kan hända att det det ska fästas i har rostat bort eftersom gamla skenan var halvt borta..
Användarvisningsbild
av lennarte
Så här skrev jag.
Själva hissanordningen ser ut som ett kors och har 5st fästpunkter. 2st i skenan i rutan och 2st i dörrens nederkant + själva fastsättningen där veven sitter. Dom båda bakre är "glidande" i plastgejdrar.
142volvo skrev:Men kan rutan verkligen glida i skenan när den sitter så hårt?
Rutan ska inte glida i skenan du sätter på rutan utan hissanorningens armar glider i fästpunkerna i skenan och i dörren. Har du ett kors med bara 3 armar, så får du se dig om efter en annan hissanorning. Kolla i botter på dörren, där ligger säkert både fjädtar, brickor och låsbleck. Kanske även den saknade armen. Minnet sviker lite, men 2 av fästpungterna är glidande, 2 "bara" att det "rör sig" i, och i mitten (vid veven är det fastskruvat). Själva hissanorningen är samma på (i alla fall dom tidigare modellerna) 240-in. Det är minst 15 år sedan jag bytte på 140-in jag senare körde själv med. Jag bytte även på min grannes 245-a -77, och tog från en 140 jag hade som reservbil. Därför vet jag att det passar. Fick göra en "modifiering", kommer dock inte ihåg vad.

Mvh
Lennart
av 142volvo
Okej, verkar som jag har missförstått lite hur det funkar, men nu har poletten fallit på plats :)
Tyvärr tror jag att en arm har rostat bort, men kanske kan gå att fixa någon hemmagjord lösning på den. Tack!

Lyfter en gammal tråd.. jag har själv f[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]