PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vix
LarsBd skrev:Medan du väntar så ta reda på hur ventilen ska fungera och vilken nytta den ska göra.
Har läst så mycket jag kunde hitta om den. Den är till för att stänga flödet delvis in till insuget under tomgång och ska släppa ut överflödiga droppar och avgaser om jag förstått det rätt.

Nu verkar det dock som att den fungerar någorlunda igen efter en ordentlig renblåsning, och bilen rullar nu påställd i trafik igen (utan läckage) i väntan på arbetslista från bilprovningen i Juni.
Ventilen ska bytas ändå då den saknar gummiskyddet och inte är helt hundra. Har dock annat att prioritera före.

Tack för alla förslag och hjälp, detta forum är guld värt.
Användarvisningsbild
av Vix
LarsBd skrev:Tanken var att ventilen sitter över flottörnivån och borde därför inte ensam kunna orsaka bränsleläckage.
Låter mysko. Skulle det inte kunna läcka då det sitter nåt ivägen så den inte stänger helt? Lossade tex. vitt skräp, typ ärg, ur den vid urblåsningen och efter det har den inte läckt något. Inte heller förbrukningen är det fel på (tror jag), men får se på det när jag har råd att tanka.
Det enda som kommer ur slangen (båda för den delen) är lite ånga vilket jag har fått för mig att det ska göra. Annars är det väldigt underligt om det självläkt. Såvida inte nånting i förgasaren satt sig och sedan lossat efter lite "motion"?...
Ska väl inte klaga, så länge det fungerar iaf.
av LarsBd
Endast en för hög bränslenivå i förgasaren borde kunna orsaka bränsleläckage via dessa ventiler och därför är flottörventilen huvudmisstänkt. Vid 2 olika tillfällen med två olika bilar har jag råkat ut för att flottörventilen har häng sig i öppet läge. Den ena med Stromberg och den andra med SU så jag ser inget unikt med en felande flottörventil. Ena minuten ser man inget fel och nästa sekund flödar förgasaren över.
Användarvisningsbild
av Vix
LarsBd skrev:Endast en för hög bränslenivå i förgasaren borde kunna orsaka bränsleläckage via dessa ventiler och därför är flottörventilen huvudmisstänkt. Vid 2 olika tillfällen med två olika bilar har jag råkat ut för att flottörventilen har häng sig i öppet läge. Den ena med Stromberg och den andra med SU så jag ser inget unikt med en felande flottörventil. Ena minuten ser man inget fel och nästa sekund flödar förgasaren över.
Ok, flottörventilen alltså. Då blir det att hålla ögonen på det här. får väl köpa en reservuppsättning och ett renoveringskit känns det som.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]