PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Volvo originalbil 1974. Konstant strömmatning (minne) finns nu via extrakabel till batteri.
Styrström från tändningslås. Radio/cd som är monterad har låg effekt och förbrukning.

Eftersom det är en originalbil vill jag ha bort den fula extrakabeln som sitter på batteriet.

Visst måste man kunna ta konstant ström (minne, gul kabel) från klockan eller från ställe
vid säkringsdosan med konstant ström utan att äventyra bilens original elsystem ?

Vet att man helst ska ta strömmen från batteriet, men här gäller som sagt en standard
radio/cd med låg effekt och förbrukning. Inga slutsteg eller annat som drar mycke ström.
Bör finnas anslutningar över i säkringsdosan där du kan haka på en extra kabel på valfri krets som har ström hela tiden, exempelvis klockan
Jag har en instruktionsbok här för 1972 och där ser man att det finns minst en kopplingsplint med matning direkt från batteriplus. Den matar bl.a 30 på tändningslåset, stegreläet till strålkastarna, handsfackbelysning och andra direktverkande förbrukare utanför tändningslåset. (Säkring 7, 8 och 9)
Jämför med din instruktionsbok.

Läs även den här tråden: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a&start=15
Sorry, kanske inte uttryckte mej helt tydligt.

Vet hur man kan koppla, har också original kopplingschema till bilen.

Det va mer fråga om bilens originalkablar mellan batteri/generator och in
till säkringsdosan tål den ökade belastningen helt smärtfritt och riskfritt.
Volvosson skrev: Det va mer fråga om bilens originalkablar mellan batteri/generator och in
till säkringsdosan tål den ökade belastningen helt smärtfritt och riskfritt.
Det rör sig om några mA så du kan sätta den på vilken säkring du vill. Är där en "hängsäkring" på kabeln, kan du sätta den innan säkringarna. På kabeln från "tändningen" till radion går det betydligt mycket mer ström.

Mvh
Lennart
Tackar för svaren.

Lennart du har nog rätt, ingen fara med denna lilla radio/cd.
Dock hade jag börjat dra en ny extrakabel direkt från batteri,
innan ditt svar dök upp här.

Tidigare extrakabel hade någon kopplat in mycke fult närmaste
väg från batteriet. Nu drog jag den nya kabeln på ett diskret och
originalliknande vis, så den följer samma väg som övriga kablar.

Helt acceptabelt resultat och kan lätt tas bort om man vill.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]