PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Nygrens
Tjenare! Inhandlade mig en Volvo 142a i torsdags, Det sitter en B20 motor i med Förgasare. Han jag köpte den av sa att för 5 år sedan var den på nån "Volvo Veteran utställning" och efter det har den bara stått under tak, dom hade tydligen startat den några få gånger under dom 5 åren men inte kört den. Han sa att jag vart tvungen att byta Rotor, 3st tändkablar saknades Så jag köpte bilen i torsdags och när jag hade hämtat hem den så bytte jag
*Fördelar locket
*Rotor
*Tändkablar
*Tändstift
*Batteri
*(Fyllt i 3L bensin, Fyllt på Olja) Men startar fortfarande inte. Kan inte påstå att jag är bra på skruva men skulle gärna vilja ha lite förslag om vad ni kan tro det är?

((Klaga inte, mitt första inlägg))

Här har ni en bild på bilen och motorn! :)

http://i50.tinypic.com/ygcbs.jpg

http://i45.tinypic.com/2d0kz6g.jpg
av Rådlös
Felet kan ju vara vad som helst, men börja med startgas. Om motorn inte startar på sitt ordinarie bränsle, men på startgas, så är det ett fel på bränslesidan. Det kan ju vara alltifrån tanken till förgasaren.
Om man vet till 100% att bränslebiten fungerar, men den ändå inte startar med startgas så är det förmodligen fel på tändningen.
Det här är dom två huvudlinjerna som du har att gå på i vidare felsökning. Naturligtvis kan det vara kombinationer av olika fel och även rent mekaniska fel i motorn, men startgasen är felsökning "1A".

Om vi tar tändningen t.ex. Är du säker på att du har fått tändkablarna på rätt stift? Tändföljden är 1, 3, 4, 2. Rotorn snurrar moturs. Har du kollat att du har tändgnista på stiften? Du har ett bränslefilter. Det skall alltid var minst 3/4 med bränsle i filtret. Det får inte synas några luftbubblor. Då är det en läcka någonstans på bränsleledningen. Kommer det fram bränsle i förgasaren? Ta loss luftrenaren så att du ser rätt in i förgasaren. Låt någon assistent köra runt motorn samtidigt som du kollar in i förgasaren. Skvätter det bensindroppar där? OBS! Var inte för nära med ansiktet om det skulle bli en baksmäll!!! :-O)
Detta var lite allmänna motfrågor och råd. Återkom om du behöver mer hjälp.

Hej, bör jag oroa mig för rosten på[…]

Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

Jag svarar mig själv, och ja, det verkar ju v[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]