PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av picko
Hej
Har en 142 73 med b20 automat. Den är duktigt slö. varvar mas 3000-3500 kan var fel på orginal mätaren.
Lådan driver på ganska mycket på D på tomgång. När man gasar i väg sjunger den någon sek.

Det jag gjort för att fixa detta.
Bytt olja i lådan den gamla såg ny ut inte mycket i filter så jag bytte ej detta slog i ny olja ingen skillnad.

Bestyckade om förgasaren med nya delar. ingen skillnad

Ställde in ventiler. Resultat går mycket tyst och fint men inget annat

Mätte komp 8.3Kg över alla cylindrar skilda kanske någon 1/10 inget oroande mer en att det känns lite lågt ?

Slog ojla i cylndrarna mätte komp kommer ej ihåg va det vart men det vart en bra höjning tror det kan ha rört sig om 2kr.

Tipps vad kan vara fel hjälp

Tack på förhand
Bilen har rullar 20000 mil.
Användarvisningsbild
av Raccoon
Dålig på det här med växellådor, men vet att min pappa fick byta konverter på sin 245 -75 1 gång, detta var när bilen var runt 15 år gammal och hade gått ca 30.000 mil.
av Volvosson
Förstår inte riktigt vad du menar på dina övre rader.

Du menar väl inte att du måste varva motorn till 3000 varv innan lådan drar?? :???:
av picko
Ja som skrev dåligt. När man lägger i driven så måste man bromsa varvet är på tomgång är 750 på parkering driven med broms ca 500.släpper man bromsen drar den lite mer en normalt.
tackar för svar plattan i mattan 3-3500
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Eftersom du fick komphöjning när du applicerade olja i cylindrarna så verkar det ju som om kolvringarna är dåliga vilket kan förklara att kraften är dålig vilket också kan förklara att bilen inte varvar mer vid körning.

Mvh GK
av picko
Byta kolvringar ligger på agendan alltså?
Tänkte kan det inte bero på slitena ventiler?

Det med att lådan driver så mycket på tomgången kan man justera detta på automatlådor? Har aldrig mekat med dem bara vanliga lådor.

För bränsleförbrukningen är bra under litern/mil mår man kör utanför rödlysena. innanför (stad) 1.2L/mil
av Rådlös
Om du har "slitna ventiler" så skulle du inte ha fått utslag på testet med oljan i cylindrarna. Det indikerar att kolvringar eller kolvar/cylinderlopp är slitna.
Dåliga ventiler skulle ha läckt kompression oavsett olja eller inte.
av rid54
Hej.

Jag tror inte du kan justera tomgångsdraget i automatlådan. När växeln är ilagd (i "D" eller så) och bilen står still, står också själva "lådan" still och all rörelse sker i momentomvandlaren (konvertern), dvs det är skovelhjulens rörelse i oljan som avgör hur mycket det "drar. Det du kan göra, är att ställa ned tomgången, mätt med en pålitlig varvräknare, till något vettigt läge. Motorn skadas inte av lågt tomgångsvarv (så länge du har oljetryck...).

Att den inte varvar särskilt bra kan bero på flera olika saker, En typisk sak, är om fördelaren har börjat krångla. Jag har hittat fördelare, där centrifugalregleringen varit helt ihopkärvad, så det blev ingen tidigarelagd tändning när motorn varvade upp. Detta leder till tydlig orkeslöshet vid höga varv. Även vacuumregleringen kan ju försvinna, om slangar har spruckit eller gått av; det blir inte bättre av det, kan jag säga...

Ovanstående är lite enklare än att byta kolvringar och borde inte kosta så mycket.
Mvh
/RID
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]