PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Raccoon
Hallå!

Jag behöver en ny lamell och tryckplatta till min C202 vilket är en ungerskbyggd valp, några delar är samma, men lika mycket är annorlunda.

Tryckplatta, lamell och urtrampningslager är samma som till Volvo 164, egentligen ska den ha 240mm lamell, men det är alldeles för svårt att hitta eller alldeles för dyrt.

När jag söker på reservdelsbutikerna för Volvo veteraner står det:

Lamell 228mm eller Lamell B30E - vad är skillnaden?
Är den för B30E 240mm eller är den bara förstärkt på något vis?
av Volvosson
Vilka delar som sitter i 202'an och hur de är kombinerade vet jag inte.

Men när det gäller 164'an så är det som du redan fått fram, det finns 2 olika lameller.
Eller rättare sagt - Det fanns 2 olika lameller. Hos de flesta firmor som säljer delar till
gamla volvobilar är B30E-motorns 240 mm lamell utgången. Så även hos Volvo/GCP!

Intressant är att alla 164 redan från början hade tryckplatta och svänghjul anpassat för
en lamell på 240 mm, men man valde att montera en 228 mm lamell.

Senare när B30E motorn kom så fick den en större 240 mm lamell som det altså redan
fanns plats och förberedelse för. Det är ingen annan skillnad på lamellerna än diametern.

Som du själv upptäckt är 240 mm lamellen svår att hitta idag. Därför brukar man montera
lilla lamellen även på E-motorn och det funkar bra, iaf vid normal körning..

Om du inte frestar 202'an allt för hårt och brutalt borde det räcka med den lilla lamellen.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]