PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Hej på er!
Har en Pv-64 med B18 och Zenith fallförgasare!
Bilen har bara gått 4000mil och är i toppskick men denna säsongen har ett fenomen uppstått:
När jag kör bilen på jämn gas i ca 80km/tim börjar den rycka och det känns som nån drar emot o släpper drar emot o släpper... ja ni fattar säkert!
Har bytt tändkablar,fördelarlock ,rotor,stift brytare ,kondensator,har känt på spjällaxeln in i förgasaren och visst finns det ett litet litet glapp men det borde va okej tycker jag, har provat skruva på den enda skruven jag kan hitta som skulle påverka blandningen på förgasaren (den räfflade på sidan) utan resultat!
Har ej haft isär förgasaren ännu och ej kollat tändningen med strob lampa men den startar och går hur tyst o fint som helst på tomgång och går bra i övrigt så den borde väl stå bra tycker jag?
Stiften är väldigt torra nästan vita tyder väl på att den går magert? men såna kanske dom brukar vara?

Nån som har nån ide hur jag ska gå vidare?

Mvh Agne

garaget.org/agneo
Har sprutat massa startgas runt förgasaren och foten utan att jag märker nån skillnad!

Skulle nog behöva ställa upp förgasaren lite men den enda ställskruven på sidan verkar inte ge nåt resultat hur jag än ställer den!

Är det förresten när du skruvar den skruven utåt du ökar på blandningen eller inåt?

Får väl börja med att ta isär den i molekyler o blåsa rent allt!

Bör man köpa en packningssats innan man river isär den?
I länken nedan finns verkstadshandböcker, där finns förgasaren beskriven. Har själv rengjort 2 Zenith tillhörande en båtmotor där den ena legat på hyllan ett tag, på båda förgasarna höll samtliga packningar, men man kan ju aldrig vara helt säker.
Zenithförgasaren är väldigt känslig för glappi spjällaxeln, ska inte till mycket innan den går illa. Kolla även så bränslepump och slangarna runt denna är friska. Du har även en axpump i förgasaren som kan fastna men det brukar inte påverka vid jämn gas.
Har du bromsservo så plugga den slangen o testa.
Membranen håller sig inte fräscha hur länge som helst.

Finns nåt hål som inte bör läka in luft i 'koppen', packningen krymper o öppnar eller tätar detta hål, antingen tomgång eller kompensationsdelen.
Finns om jag inte minns fel eller blandar, en 'bubbla' med 3-skruv, som är luftning eller backventil, till kompensationsdelen, membranet där spricker o mässingen blir gropig.

Skruven på sidan nere på foten, är blandningsskruv för tomgång, o om det finns nåt läckage nånstans så funkar den dåligt, tomgången suger soppa genom 'kopp'-packningen.

Det finns en packning på förgasaren som trycker mot bröstet på koppen, tryck koppen mot förgasaren, det får inte suga allt för mycket tjuvluft.

Spjällaxeln, för gammal bil som normalt går fet:
Tar du bort spjällaxeln helt så motsvarar det en springa på 1mm i gasspjället.
Har du 1mm glapp i axeln (12*2 mm2) motsvarar det en öppning på 0,215 mm
Så glappet i spjällaxeln motsvarar tomgången, inget annat, kan även vara därför skruven inte längre funkar.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]