PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av mojave64
Jag har en P1800-66 som jag köpt delvis nerplockad,men komplett!
Tänkte eventuellt att bygga om bilen med annan motor växellåda+bakaxel!
Är det nån som kan tipsa mig vad jag bör tänka på!Det första alternativet var att sätta i en Ford 302(smallblock)+en manuell växellåda!Det för att jag har efter en Mustang renovering fått "över"en schysst motor.
Nackdelen med att sätta i en V8 verkar vara att bakaxel bör bytas mot en
Jagga-axel eller en Ford 8-tummare+att man bör flytta motorn bakåt mot torpedväggen(alltså kapa sönder bilen).

Ett annat alternativ vore att sätta i en Ford V6 ifrån en Scorpio/Sierra.Men då blir det svårt att hitta en manuell växellåda!Dom flesta verkar vara automatare!

Men det bästa enligt mig själv vore att montera en Volvo B21-B230 ifrån en Volvo 240.Jag hade då tänkt montera även en 5-växlad växellåda+bakaxel ifrån den!
Men kommer det att få till,i och med att orginalmotorn sitter "upprätt",
och B21 osv. lutar åt höger.

Hoppas att nåt har synpunkter/tips på detta+ev.själv har gjort eller hört talas om nåt liknande byte!
av Rådlös
Har du sett den här sidan? http://www.volvop1800club.se/
En fullt modern och miljövänlig, elektroniskt styrd motor. B 5254 T i en P 1800. Kan det bli bättre? Saiten figurerade här på forumet för någon månad sedan.

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]