PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av mojave64
Jag har en P1800-66 som jag köpt delvis nerplockad,men komplett!
Tänkte eventuellt att bygga om bilen med annan motor växellåda+bakaxel!
Är det nån som kan tipsa mig vad jag bör tänka på!Det första alternativet var att sätta i en Ford 302(smallblock)+en manuell växellåda!Det för att jag har efter en Mustang renovering fått "över"en schysst motor.
Nackdelen med att sätta i en V8 verkar vara att bakaxel bör bytas mot en
Jagga-axel eller en Ford 8-tummare+att man bör flytta motorn bakåt mot torpedväggen(alltså kapa sönder bilen).

Ett annat alternativ vore att sätta i en Ford V6 ifrån en Scorpio/Sierra.Men då blir det svårt att hitta en manuell växellåda!Dom flesta verkar vara automatare!

Men det bästa enligt mig själv vore att montera en Volvo B21-B230 ifrån en Volvo 240.Jag hade då tänkt montera även en 5-växlad växellåda+bakaxel ifrån den!
Men kommer det att få till,i och med att orginalmotorn sitter "upprätt",
och B21 osv. lutar åt höger.

Hoppas att nåt har synpunkter/tips på detta+ev.själv har gjort eller hört talas om nåt liknande byte!
av Rådlös
Har du sett den här sidan? http://www.volvop1800club.se/
En fullt modern och miljövänlig, elektroniskt styrd motor. B 5254 T i en P 1800. Kan det bli bättre? Saiten figurerade här på forumet för någon månad sedan.
Byta nackstöd baksäte

kolla med colorglo ifall dom kan fixa till det.

Batteri problem

Hur många mil har du kört sen 2020...? […]

Bensinpriser v2

Nu är det på gång, möjlighet[…]

Xc70 2002

Halloj Udda fel som jag blir galen på. Jag r[…]