PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av TRavens
Hej,, är det 0,40-045. eller 0,50-055,när man justera ventilerna? tycker det är lite delade meningar om det.
av Rådlös
Hur det är i B30 vet jag inte, men om man har en B20 så är det olika beroende på om man har B20 A, B eller E. Det kan ju vara något sådant som "förvirrar"?
av Volvosson
Ventilspelet på B30A, E och F ska va 050-055 och inget annat. Altså stora spel och tickande.
Visst går det dra ner spelet till 045, men B30 får då gärna lite orolig tomgång, inte trevligt.

Det påstås att vissa moderna kamaxlar kan köras på mindre spel, men altså inte original-
motorer med de vanliga kammarna. Om vipparmarna är slitna kan det va svårt att få till
rätt ventilspel och det är ganska vanligt med slitna vippor på B30. Gäller både axellagring
och tryckytan som trycker mot ventilen.
av TRavens
Volvosson skrev:Ventilspelet på B30A, E och F ska va 050-055 och inget annat. Altså stora spel och tickande.
Visst går det dra ner spelet till 045, men B30 får då gärna lite orolig tomgång, inte trevligt.

Det påstås att vissa moderna kamaxlar kan köras på mindre spel, men altså inte original-
motorer med de vanliga kammarna. Om vipparmarna är slitna kan det va svårt att få till
rätt ventilspel och det är ganska vanligt med slitna vippor på B30. Gäller både axellagring
och tryckytan som trycker mot ventilen.

Ok,, då ställer jag till 050-055,, den är lite orolig i tomgången,,, Tackar
av rd350
Indikatorklocka med magnetstativ är ett tips när man har slitna vippor, finns hyffsat billiga på biltema. Då blir spelet exakt även med dåliga vippor.
Volvo 945 STARTAR EJ

då upptäckte dom att min inte få[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]