PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Johannes
Hej!

Batterilampan och oljelampan börjar lysa på min Duett då och då. Det sker alltid i samband med att man växlar ner. Först lyser batterilampan o ger man inte gas med en gång då så tänds oljelampan o bilen tjuvstannar.

Nån som har nån aning om vad det kan röra sig om? Det är aldrig problem att starta motorn igen.
Johannes skrev:Hej!

Batterilampan och oljelampan börjar lysa på min Duett då och då. Det sker alltid i samband med att man växlar ner. Först lyser batterilampan o ger man inte gas med en gång då så tänds oljelampan o bilen tjuvstannar.

Nån som har nån aning om vad det kan röra sig om? Det är aldrig problem att starta motorn igen.
Bara en chansning men kan det inte vara oljetrycksgivaren som håller på att ge sig??Jag har hört nått liknande förut... :???:
av erikeriksson
Hej, det låter som motorn går ner på för låg tomgång, då får ju inte generatorn tillräckligt varv, och oljepumpen orkar inte bygga upp oljetrycket.
av Johannes
Tack för svar.

Om det nu är så att motorn går ner på för låg tomgång, hur åtgärdar man det?

Och om det skulle vara oljetrycksgivaren, hur byter man en sån? Var sitter den?

Jag kanske ska nämna att detta problem har uppstått de senaste dagarna, tidigare har det inte varit något problem. Batterilampan har visserligen börjat lysa svagt någon gång vid tomgång, men det är väl fullt normalt när man har en likströmsgenerator?
av Ola68
På min B18A sitter det en Zenith 36 VN fallförgasare. På den sitter det en justerskruv (nr 13) för tomgången och en annan skruv (nr 9) för blandningen soppa/luft (volymskruv). Kan det vara något att behöva justera? http://hem.bredband.net/b156193/avd%202 ... system.htm Hälsn Ola68
av Johannes
Ola68 skrev:På min B18A sitter det en Zenith 36 VN fallförgasare. På den sitter det en justerskruv (nr 13) för tomgången och en annan skruv (nr 9) för blandningen soppa/luft (volymskruv). Kan det vara något att behöva justera? http://hem.bredband.net/b156193/avd%202 ... system.htm Hälsn Ola68
Tack för länken!
Jag ska vid tillfälle ta o kika efter på min förgasare om det är en likadan, motorn är samma iallafall. Mistänker att det blir högre tomgång om man vrider medsols..?
Användarvisningsbild
av Hasse63
När bytte du olja och filter senast? är det länge sen så byt. Det kan göra så att olje lampan inte lysen när motorn är varm/het
av _hagitch_
Johannes skrev:Tack för svar.

Om det nu är så att motorn går ner på för låg tomgång, hur åtgärdar man det?

Och om det skulle vara oljetrycksgivaren, hur byter man en sån? Var sitter den?

Jag kanske ska nämna att detta problem har uppstått de senaste dagarna, tidigare har det inte varit något problem. Batterilampan har visserligen börjat lysa svagt någon gång vid tomgång, men det är väl fullt normalt när man har en likströmsgenerator?
på min sitter den på instrumentpanelen och på blocket mot torpedväggen...men det verkar inte vara det som är problemet i det här fallet....

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]