PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av mojoman
#56054
Nu när man äntligen har tillgång till ett stort garage så vill man köpa en bil o jobba på. Så nu till frågan vart är de vanligaste rostangreppen på en amazon ? Är det ett stort jobb o slänga in en större motor i den, typ B23 med 5 petad låda ?
av Rådlös
#56970
Vore det inte bättre att försöka med någon av dom modernare aluminiummotorerna från dagens modeller? Dom är ju garanterat lättare, och troligen också mindre i yttermåtten. Dessutom miljövänligare om du använder insprut, katalysator m.m. Du kanske t.om. kan köra E85?
av Addekarlsson
#56974
Det underlättar en hel del att sätta i en motor med katalysator om man ska regga om en gammal bil med ny motor.
Men fortfarande kan det bli svårigheter, eftersom man är begränsad av hk/nm och lite andra faktorer.

Mvh/ Adde
av Rådlös
#56983
Jo, det är säkert så som Addekarlsson säger. Jag tänkte på en 4-cylindrig från t.ex. V 40.
Men om man tittar på Mojoman:s fråga om vad som rostar mest på en Amazon: Det är ju så att en bilmodell som sträcker sig över så många produktionsår, den kan nog visa upp rostskador precis var som helst. Om man tittar på alla Amazoner som har funnits och finns fortfarande, så hittar man nog rost överallt. Men dom som fortfarande rullar i god kondition i dag är med största säkerhet reparerade. Och i flera fall många gånger om. Man måste ju betänka att alla bilar på den här tiden rostade ihjäl mer eller mindre. I alla fall mycket mer än dagens bilar.
Jag hade två Amazoner på sjuttiotalet. En herrgårdsvagn. Den hade plastskärmar och front när jag köpte den. Bara det är ju en signal. Man tillverkade och sålde med god åtgång sådana delar i plast, som rostade mycket. Alltså, skärmarna rostade. Speciellt runt lyktorna, men även i bakkant mot dörren. Jag minns också att fästena för skärmarna inne i motorrummet rostade. Det var en ihålig "lådkonstruktion" där det kom in vatten, men inte ut förrän det blev hål. (På 140 hade man gjort en helt annan konstruktion. Vis av erfarenhet?) Trösklar och framförallt hjulhus bak blev hårt angripna. Detta var före plasthjulhusens tid. Ett annat klassiskt rostfel på herrgårdsvagnarna var nummerskylthållaren bak. Det fanns, och finns väl fortfarande, (?) ekonomiplåt att köpa till dom flesta och vanligast rostutsatta delarna. Det kan ju också vara en fingervisning på dom vanligaste rostskadorna.
Den andra bilen var en vanlig tvådörrars. Där var just dörrarna bedrövligt rostiga. Men det fanns även fläckar på framskärmar och liknande ställen där. Man kan säker intervjuva gamla bilplåtslagare om underrede, förstärkningar och balkar m.m. i Amazon. Det finns nog mycket att tillägga där.
Användarvisningsbild
av GT-mannen
#57038
När det gäller maxeffekt på Amazon är det följande som gäller:

100hk 196,2 Nm. Krav: inga.

150hk 196,2 Nm. Krav: Skivbromsar fram.

Med andra ord: Ska man ta en motor från X40 så är det 2,0 utan turbo som är den som kommer närmast (140 hk 190 Nm). Å andra sidan är ju den motorn inte världens roligaste precis eftersom maxvridet ligger på 4.000 rpm.

/Håkan
av Rådlös
#57195
Här pratar dom om 5 cylindrig och rallycross, 20 ventilers, tävlingstrim, kraftigare bakaxel m.m. Men om man rustar upp en Amazon, så tycker jag det borde bli en bil som man är rädd om. En glidarbil, att visa upp (tillsammans med sig själv eller någon annan i sin fina bil). Att köra försiktigt med njutning. Så det tycks finnas överkomliga lösningar: http://amazon.forum.bilia.se/phpbb2/vie ... php?t=4168
Alltså en måttlig aluminium-4:a, fullt modern och miljövänlig, 960:s växellåda och en kaross som är som ny.
Så Mojoman, har du inte hittat något projekt ännu, fundera på det här.
Användarvisningsbild
av Hasse63
#57543
Var den vanligase rosten finns är framifrån räknat: Skärminfästningar, nerdre delan av A-stålpen, rutram, golv fram och bak, trösklar, skärmkanter, sandplåtar, golv i bagage/reservhjulsbalja.

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]