PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av hanjan
Har en Amazon -70 med B20A. Mycket hårt motorljud vid kraftig acc, eller när jag kör fortare än ca 90 - 100 km. Om man gasar när vx är i friläge hörs inget onormalt ljud. Motorfästen är bytta, även under vx-lådan. Motorn verkar vara i gott skick för övrigt, drar ingen olja, går jämt och fint. Någon som har något tips?
av hanjan
Ja, lite svårt att beskriva, synd att man inte kan ta med ljud här ??:-/ Men låter ungefär som om man hade hål in till motorrummet, vilket jag givetvis har kollat. Som sagt, motorn går hur fint som helst i friläge,inga missljud, den är stark, drar fint i alla varvtal, startar direkt, drar lite bensin. Toppen helt enkelt om det inte var för att man nästan behöver hörselskydd om man vill åka lite mer 80 - 90. Kör man i 90 och det rullar på lätt på plan mark så är det inte så högt, om man däremot kommer till lite uppför och gasar på, då ökar ljudet markant. Har haft både Amazon och PV tidigare, så jag märker en stor skillnad. Om det skulle vara kamdrev borde det inte höras även när man gasar i friläga? Jag blir som sagt inte klok på var jag skall leta.
av Rådlös
Nu är det inte världens bästa mikrofoner i videokameror, men visst kan du filma och spela in ljudet för att förmedla här på forumet. En vanlig väg att gå är ju att lägga filmen på YouTube eller någon liknande sida. Sedan lägger du länken här i tråden. Om du filmar så är det ju intressant att se t.ex hastighetsmätaren eller varvräknare, om du har någon? Helst bör du inte filma själv medan du kör, utan tag en assistent med dig som gör det. Det blir liksom bättre i flera avseenden då.
Användarvisningsbild
av Hasse63
Kan bara gissa.. hål i avgasröret eller en def. grenrörspackningar? vipparmabryggan som är lös, spickningar... ljud kan förflytta sig i bilen också...... kan vara massa grejer som låter.

"hål in till motorrummet" säger mig ingenting... Ett ljud för dig kan upplevas helt annorlunda för någon annan. :wink:
av rd350
Hörs ju faktiskt som du behöver ställa tändningen, står den för högt brukar det spika ordentligt vid belastning och även ge glödtändning när man stannar motorn.
av hanjan
OK, har funderat på tändningen, men den verkar stå rätt 21 föd med bortkopplad vacumregulator vid 1500 v/m. Ingen spikning eller glödtändning. Med hål till motorrummet menade jag om det var otätt mellan kupèn och motorn (torpeden). Inga hål i avgassystemet eller grenpackning, men ljudet påminner om avgasljud, dock inte det vassa ljudet som hörs när ex v grenpackningen går, mera som om avgassystemet låg emot någonstans, vilket det inte gör. I alla fall trevligt med folk som engagerar sig. Kanske blir löst till slut!
Användarvisningsbild
av igelkottar
Kan det vara slang till insuget eller luftfiltret som är löst
av hanjan
Läste på Volvo-forum om en som hade haft liknande problem, och där menade man på att det kunde vara felvända kolvar efter en motorrenovering. Motorn i min bil skall enligt uppgift vara renoverad. Skulle det kunna förorsaka högt motorljud vid belastning? Kan man se om kolvarna sitter rätt genom att lyfta på topplocket?
av rd350
Du har normalt en markering på ovansida kolvar, sen ska också vevstakarna sitta rätt (siffermärkning mot oljefiltersidan har jag för mig, ej säker)
Det blir mycket spekulationer när man inte själv hört ljudet och lätt att man kanske "river för mycket", låt mer än en lyssna på bilen och ge synpunkter. Ett ljud på Amazon 69- 70 som kan låta för j-ligt är backventilen till bromsservon men det brukar vara på tomgång, låter som något ligger löst i motorn! Enkelt att åtgärda med en lös backventil på slangen.
Laddbox

Hej, jag har just köpt en v60 t6 recharge. Ja[…]

trådlös laddning

Om någon i framtiden vill veta vad kag gjord[…]

Plötsligt ändras inte displayen på[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]