PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Mackansglt
Har alldeles nyligen blivit med en Amazon. Det är en 2 dörrars 70:a med B20. Den har stått avställd i ca 5.5 år i en lada. Den är förvånatsvärd fräsch. Plåtskärmarna i fram och skärminfästningar ser nästan helt nytt ut, inte minsta antydan till rost. Har hittat tre små rost hål i golvet. Däremot i bak är det värre. Bägge skärmkanterna, reservhjulsbaljan och inne i skuffen brevid reservhjulsbaljan är det rost. Blir till att börja svetsa lite.

Motorn startar lätt och verkar gå jämt och fint dock tyckte jag att ville bli lite varm väl snabbt. Tempmätaren stog en bra bit över mitten på skalan efter ca. 10 min på tomgång. Skall byta termostat och se om det hjälper.
Sedan så lyser lampan för handbromsen ilsket rött hela tiden även fast handbromsen inte är dragen. Vad brukar det vara? Brytaren för handbromsen eller och hur kommer man åt denna smidigast eller är det något annat som felar i bromsystemet och i så fall vad.

Är inte så hemma på Amazon. Har bara haft en tidigare och det var en 4 dörras 61:a med B18 och det var väldigt länge sedan.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Har för mig att brytaren till handbromsvarningen skall sitta precis vid handbromsspaken.

Mvh GK
av rd350
Du har även varningskontakten för "fel i bromskrets" sitter i motorrummet. Slocknar lampan när du drar av kabeln har du felet i färdbromsen.
av LarsBd
Om bromssystemet har luftats löser varningskontakten för bromskretsbortfall ut. Kontakten sitter efter huvudcylindern, ett förgreningsblock med en elkabel på. Ta bort kabeln och skruva ur kontakten så återställs varningen, skruva sedan i kontakten och sätt tillbaka kabeln så ska det fungera.
av Mackansglt
Tror att jag har hittat orsaken till handbromslampans ilsket röda sken.
Vä bakre bromskraftsreducerare har rostat sönder. En stor fjäder tittar ut och var nära att ramla ut. Det skall väl sitta någonslags lock på som håller fjädern på plats. Detta lock saknas, bortrostad eller bara saknas. Läcker dock ingen bromsvätska.

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att loss[…]