PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av olafixar
#51443
"Få industriprodukter har betytt mer för Sverige än Amazonen. PV:n tände ett utlandsintresse för svenska bilar, men det var Amazonen som blev den första stora exportframgången. Antalet kronor, som plockades hem till Sverige är betydande. I Sverige var den också under en följd av år den mest sålda bilen.
Det var framgångarna för Amazonen som gjorde det möjligt att investera i nya fabriker, i ett nytt tekniskt centrum och i nya produkter.
Bara i Sverige såldes under de fjorton Amazonåren 297.000 st. Och tro det eller ej, men 15.000 st. rullar fortfarande (1981)."

Källa: Tidningen Ratten Nr.4 1981


Okt 1956 - Okt 2006 Volvo Amazon 50 År
"Amazon är den vackraste vardagsvaran Volvo någonsin har byggt, 850 kan slänga sig i väggen. Amazon är rejäl rätt igenom och B18 motorn ett hjärta av guld. Inte underligt att Amazonen rycker fram som samlarbil och priserna åker i höjden." :lol:
Användarvisningsbild
av olafixar
#51445
Amazon Historia

Drömmen om en Amazon
För många svenskar var Amazonen ett mål. Den var drömbilen, den var välfärdsbeviset. En hel del har aldrig kört annat än Amazon. Fortfarande ärAmazonen för många drömbilen. Den är 18-årsbeviset. Den är ungdomsbilen framför andra.
Den går att meka själv, allt är lätt åtkomligt, reservdelar finns fortfarande, både hos Volvohandlaren och på skroten. Men hurdan är egentligen Amazonen? Varför blev den så populär och varför är den det fortfarande?

Följde upp PV-succen
Amazonen följde upp succebilen PV 444. Den var i tekniskt avseende väldigt lik PV:n. Samma motor, samma växellåda och samma hjulupphängning. Den var lite mer flärdfull och framför allt – den var redan från början en säkerhetsbil. PV:n hade redan tidigt laminerad vindruta. Amazonen fick stoppad instrumentpanel och fästen för säkerhetsbälten i framsätet redan från början.
Och Amazonen var robust. Det är därför många fortfarande rullar.

Totalt 667.791 Amazoner
En varm julidag 1970 tillverkades chassinummer 359.726. Det blev den sista, en mörkblå tvådörrars. Då hade produktionen pågått i fjorton år. Nu tog 140-serien över alla produktionsresurser.
Den sista Amazonen kostade 17.100:-. Av det var 3.872:- accis och oms. Alltså 13.228:- före skatter.
Den första kostade 13.610:-. Av det var 1.010:- skatt. Alltså 12.600:- före skatter.


15.000 st rullar fortfarande
Volvobilarna har den högsta livslängden av alla bilmärken i Sverige. Det är svensk Bilprovning som redovisar de siffrorna. 19,3 år är medianlivslängden för Volvo. Det betyder att hälften av alla Volvo-bilar blir mer än 19,3 år, medan samtliga bilar på den svenska marknaden bara har en medianlivslängd på 15,5 år.
Av alla Amazoner som såldes i Sverige – det var 297.000 – finns fortfarande 35.000 registrerade (1981).

Några riktmärken
Produktionsstart oktober 1956
Ny växellåda M 4 april 1957
Sportmotorn B 16 B september 1958
Underredsbehandling införs november 1958
Nya växellådor M 30 och M 40 augusti 1960

B 18-motorerna kommer augusti 1961
Skivbromsar på Amazon Sport augusti 1961
Tvådörrars, endast svart i oktober 1961
Kombimodellen börjar produceras februari 1962
Skivbromsar fram på samtliga augusti 1964
Volvostolen introduceras augusti 1964
Effektökning B 18 D till 95 hk augusti 1965
Effektökning B 18 A 85, B 18 D 100 hk augusti 1966
GT på 115 hk i augusti 1967
Servobroms augusti 1967
B20-motorn och tvåkrets bromsar i augusti 1968
Nackskydd fram i augusti 1969
Sista bil producerad 3 juli 1970.

Reviderad med uppgifter ur Volvos historiska arkiv samt Vägverkets bilregister. Den sista Amazonen sparades och kan ses på Volvos museum i Arendal Göteborg.
Användarvisningsbild
av olafixar
#51446
Amazon kul

Visste du att...
...i ett Japanskt TV-program, med 15 miljoner tittare, fick en person en fråga om vad han helst av allt önskade sig. - En Volvo Amazon från 1957 sa mannen. TV bolaget hittade en -57:a i Sverige. Bilen köptes för ett okänt pris och skickades med flygfrakt till Japan.

...tvåfärgs lackeringen var en detalj som väckte uppmärksamhet redan från det att de båda prototyperna X 1 och X 2 presenterats april -56. X 1 var turkos grön och X 2 röd, och båda hade gråvita tak.

...Cindy Crawford, en av världens bäst betalda fotomodell, gillar Amazon. Hon är nämligen ägare till två stycken. En annan känd Amerikan som gillar Volvo är förre överbefälhavaren/utrikesministern Colin Powell. Han har flera egenhändigt renoverade Amazoner.
av _hagitch_
#51492
Intressant fakta :D
Användarvisningsbild
av Hasse63
#52138
Efter den infon så måste man ju fixa sin avatar även här :D
Användarvisningsbild
av GT-mannen
#52451
olafixar skrev:Amazon kul

Visste du att...
...i ett Japanskt TV-program, med 15 miljoner tittare, fick en person en fråga om vad han helst av allt önskade sig. - En Volvo Amazon från 1957 sa mannen. TV bolaget hittade en -57:a i Sverige. Bilen köptes för ett okänt pris och skickades med flygfrakt till Japan.

...tvåfärgs lackeringen var en detalj som väckte uppmärksamhet redan från det att de båda prototyperna X 1 och X 2 presenterats april -56. X 1 var turkos grön och X 2 röd, och båda hade gråvita tak.

...Cindy Crawford, en av världens bäst betalda fotomodell, gillar Amazon. Hon är nämligen ägare till två stycken. En annan känd Amerikan som gillar Volvo är förre överbefälhavaren/utrikesministern Colin Powell. Han har flera egenhändigt renoverade Amazoner.
Kan tillägga att färgen på X1:an aldrig kom på någon serietillverkad bil och att X2:an, som var den som visades först för allmänheten i Örebro den 1/2 september 1956, var högerstyrd.

Lite mer kuriosa:

Från chassinummer 16 sänktes fjädringen med en hel tum.

De första kunderna fick sina bilar först i september 1957.

Ungefär samtidigt som de allra första bilarna började levereras blev ett mycket intressant Volvo-bygge klart. Det var Volvo Brede, som inte var en lastbil utan en Amazon som var försedd med V8!
Volvo hade nämligen under flera års tid byggt V8- motorer för några av sina lastbilsmodeller. Samma okända konstruktör (vem det var är dessvärre okänt) som hade ritat dessa motorer gjorde nu, omkring 1953 till 1954, också en aningen mindre åttacylindrig motor, som kallades C8B. Den var ursprungligen avsedd för projekt Victor, som dock avstannade någon gång i mitten av 50-talet. Troligen byggdes det bara fem stycken C8B-motorer och de blev stående i motorfabriken i Skövde.
Volvos tekniske direktör vid den här tiden hette Svante Simonsson, och han var rätt så irriterad över att motorerna bara stod där utan att göra särskild nytta. De måste ju ha kostat en vacker slant att både rita och bygga.
Så kom det sig att den unga konstruktören Owe Nilsson fick i uppdrag att prova en av dessa motorer i en Volvo Amazon! Det var inte så särskilt lätt gjort för motorn var nämligen alldeles för bred för Amazonens motorrum. Därför använde man sig av två stycken bilar, som dessutom inte klövs på mitten utan sågades 60 millimeter från centrum. Därefter svetsades delarna ihop, med bara en takskarv alltså, och breddningen blev hela 120 millimeter.
Vid den här tiden var det egentligen inte någon utomstående som hade hunnit vänja sig vid Amazonens proportioner. Därför var det heller inte någon som såg att det var någonting konstigt med bilen.
De allra första Amazonerna hade en helt vanlig treväxlad manuell växellåda försedd med golvväxelspak och osynkroniserad första växel och backväxel, medan man i Volvo Brede istället använde sig av en treväxlad helsynkroniserad växellåda av fabrikat Borg- Warner med elektriskt manövrerad överväxel och rattväxelspak. Volvo Brede var onekligen ett intressant sidospår, men mer än en bil blev det dessvärre inte.

/Håkan
Användarvisningsbild
av volvo 240
#53154
Bara 15.000 rullande 1981 :o

Hur illa är det inte nu då?

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]