PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Turbopower88
Skulle behöva hjälp med en sak.
När jag är ute och kör med min volvo 142a -72a manuellare på vilken växel som hellst då jag släpper på gasen och motorbromsar så kommer det ett skramlande ljud men så fort man gasar så försvinner det helt tills man släpper på gasen igen.

Nån som vet vad det kan vara? låter nästan som om det skulle vara nått vid svänghjulet eller har jag helt fel?

Tacksam för svar !

Mvh Jimmy
Användarvisningsbild
av BRUTUS
Har du kamdrev i stål ? Om du har det och muttern till kamen e lös så går drevet imot bröst kåpan, när du gasar drar kamdrevet sig inåt p,g,a snedvridna tänder, då tystnar skramlet, jag har själv råkat ut för detta. Kan va helt fel ute när det gäller din motor så ta det bara som ett tips. :-)-)
av Frownlayer
jag skulle gissa på kardanknutarna. testa genom att vrida lite för hand. den ena handen på ena sidan om knutan, och den andra på andra sidan. vrid som om du vrider ur disktrasan, alltså en åt varje håll. då känned du lätt om det är något glapp. det finns 3 knutar.
annars brukar avgasrören skramla bra om de ligger för nära något.
av Arne
Det är kanske så enkelt som värmeplåten på avgasröret där förvärmningen sitter, den brukar ge från sig ett ljud vid motorbromsning om den har lossnat.
av rd350
Kanske ett långskott men Amazon 69-70 har samma bromsservo som 140 av motsvarande årsmodell, när backventilen lägger av i dessa skramlar det hårt och metalliskt. Prova att klämma servoslangen så märker du om det försvinner. Är ventilen kass ersätter du denn med nyare modell som monteras på slangen. Den gammla låter man sitta kvar.
Användarvisningsbild
av P1800
BRUTUS skrev:Har du kamdrev i stål ? Om du har det och muttern till kamen e lös så går drevet imot bröst kåpan, när du gasar drar kamdrevet sig inåt p,g,a snedvridna tänder, då tystnar skramlet, jag har själv råkat ut för detta. Kan va helt fel ute när det gäller din motor så ta det bara som ett tips. :-)-)
Hej,

Detta kan inte ha med gas eller broms att göra. Däremot kan varvtalet spela roll då låga varvtal innebär att ventilfjädrarna kommer att driva kamaxeln när lyftaren passat toppen på kamnocken. Vi högre varvtal hinner inte detta ske. Detta är orsaken till att det kan skramla hårt vid låga varm, men bli tyst vid högre varvtal när kamdrivning eglappar, t ex om fiberdrevet havererat. Det kan då knacka som en gammal dieseltraktor. Alltså varvtalsberoende men inte beroende av gaspådraget.

Bokade förra veckan kunskapsprov efter att lu[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]

Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]