- tis 03 jun 2008, 22:51
#196858
På den tiden jag byggde min A-traktor (Kapade en rostfri Duett, :) ) så satte jag in Volvo 240 stolar tagna från en fabriksny saltvattenskadad USA export -81:a. (Fick klä av klädsel och stolsskum och måla om stommarna pga rost).
Stolarna passade bra och var rätt lätta att montera dit för att stolsunderredena gick att fästa i längsmonterade fyrkantsrör. Om du tar 240 stolar så passa på att göra även högerstolen enkelt höjdjusterbar genom att ta underdelen (justeringen) från en vänsterstol. En högerstol måste man annars lossa bultar för att sänka/höja.
Jag tror 340/360 stolar bör funka lika bra och de bör ha liknande uppbyggnad. Har haft några 340 men minns inte exakt hur de ser ut undertill. Vill du piffa till stolarna med en snygg klädsel så kan du skaffa Volvo R-sportklädsel beg eller ny bara för framstolarna. Den är vanligare till 240 tror inte den funnits till 340.
Går ju även bra att skaffa några ortopedstolar/sportstolar (Recaro mfl), finns rätt många på Blocket till hyfsat pris.
Ska du inte återställa Duetten i originalskick i framtiden så måste du såga bort gamla fästena, brukar ändå ha spruckit i svetsarna mot tvärbalken om jag minns konstruktionen rätt. Svetsa stadiga nya fästen för de stolar du sätter dit. Ett tips är att lägga träklossar mot golv, palla upp stolen och provsitt innan du bestämmer dig för höjd och sidledsläge. Punkta fast och gör samma med andra sidan kolla att de kommer i linje och inte pekar "toe in" osv. Tar du 240 stolar eller andra som går att höjdinställa så kolla att du har mittläget när du testar.
Jag vill minnas handbromsen sitter rätt långt fram på Duett/PV och tror inte funktionen blev speciellt svåråtkomlig av stolarna jag satte dit. Duettens rattstång är ju inte centrerad mitt för originalstolen heller och påpekar man inte det för folk så märker de inte. Tror jag flyttade stolarna någon cm utåt, men det störde inte.
De äldre 340 stolarna upplevde jag som svampiga i dynan. Vill du förbättra och få hårdare dynor på 340 eller 240 stolar kan du lägga en kraftig gummiduk mellan gallernätet undertill och dynans underkant
Raka rör tuta och kör