PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av bumbi
Bygger en A-traktor åt sonen men har problem med bromsarna. Det är en Duett 1965 och jag undrar om det är 1-kretssystem och hur man luftar systemet? Får inte upp trycket, det verkar som om bromscylindern inte "hämtar" olja från behållaren. Vad kan det vara för fel? Bilen har stått tom på vätskor ( men MED motorolja ) länge, kan det ha nån betydelse?

Sen undrar jag om det finns nån på detta forum som har en tät kylare som passar till Duett till salu?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
bumbi skrev:Bygger en A-traktor åt sonen men har problem med bromsarna. Det är en Duett 1965 och jag undrar om det är 1-kretssystem och hur man luftar systemet? Får inte upp trycket, det verkar som om bromscylindern inte "hämtar" olja från behållaren. Vad kan det vara för fel? Bilen har stått tom på vätskor ( men MED motorolja ) länge, kan det ha nån betydelse?

Sen undrar jag om det finns nån på detta forum som har en tät kylare som passar till Duett till salu?
Skall vara enkrets vad jag vet men kan vara en tidig tvåkretsare och jag förmodar att det är trumbromsar eller möjligen trummor bak och skivor fram. Det sitter nipplar vid respektive slavcylinder alternativt ok för luftning. Att bilen varit tom på vätskor kan göra att o-ringar packningar e.t.c. har torkat och det är kanske skräp i bromsledningar. Jag rekommenderar en total genomgång av bromssystem och titta på hur mycket som kan räddas samt hur mycket som måste bytas ut.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Hur gör ni när ni luftar?

Om man ska göra det genom att pumpa med pedalen så öppnar man ju den aktuella nippeln, trampar ner pedalen, stänger nippeln och släpper tillbaka pedalen.

Om det är enkrets eller ej vet jag faktiskt inte, men de går ju att lista ut genom att kolla lite på rören etc.
Användarvisningsbild
av Taxen47
Vad jag kommer ihåg,så fanns det aldrig tvåkrets eller skivor på -65.
Har du kollat att stången från pedal in i huvudcylindern åker tillbaka som den skall?Faller pedalen ner till golvet,så följer inte kolven med inne i cylindern,utan har ärgat fast i intryckt läge och då kan du inte pumpa upp tryck.Då får du ta loss allt och prova att knacka loss den så att du får allt rörligt.
Så här ser det ut.

Bild

Sen gammalt fanns det en servicesats med nr 276492-6.

Bild
av Frownlayer
jag brukar vara lite lat, så jag sätter på en självluftare och sedan går jag runt bilen och vrider på alla nipplar... oerhört smidigt... så slipper man hålla på att skrika bromsa och släpp hela tiden...
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Frownlayer skrev:jag brukar vara lite lat, så jag sätter på en självluftare och sedan går jag runt bilen och vrider på alla nipplar... oerhört smidigt... så slipper man hålla på att skrika bromsa och släpp hela tiden...
Jo det håller jag med om ;)

Annars är det enkelt att knåpa ihop en själv.

Förresten så är en genomskinlig slang på nipplarna ovärdelig när man ska lufta för då ser man när luftbubblorna slutar komma ;)
Bränslytryckgivare

Motor varningslampan lyser och har en felkod som s[…]

Cigg-uttag maxström?

Det är riktigt att max belastning på 12[…]

V90 problem släpvagnsbelysning

Det är ganska enkelt att göra på e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvår[…]