PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av koolhand
tjena, mina högra trummbroms bak har fått för sej att läcka ur en massa olja på min pv-61

i väntan på en avdragare tänkte ja höra vad de är som kan ha gått sönder, packbox eller ett lager? vet inte riktigt hur de ser ut där inne förstår ni.

tacksam för svar!
av koolhand
tror inte att de är bromsolja, då de va helt dammtorrt i behållaren och bilen stått oanvänd i 13 år...

det hela hände när vi la bilen på sidan för ett genomgående jobb med golvet, kan de inte vara så att de blev för mkt belastning för trumman och de är olja från själva bakaxeln?
av Vovlo_Henrik
Har bilen legat på sidan så rinner oljan i bakaxeln mycket riktigt ut i trumman, inget måste ha gått sönder men det är värt att kolla upp :wink:
av rd350
Du har nog en vanlig packbox innanför lagret också, bilden visar nog bara filttätningen. Amazonen har det så, har för mig att även pv.n har det.
Användarvisningsbild
av Hasse63
Om det nu är dammtort i bromsvätskebehållaren så måste det ha läkt ut nånstans, och närmast till hans är ju vid hjulen där div. tätningar gett med sig pga just att det stått länge. hur som hälst så bör man kunna se/ känna och smaka sig fram. :wink:
av LarsBd
Nr 12 har ingen oljetätande funktion utan endast som skydd mot damm eller enstaka fettstänk från lagret, den oljetätning som finns sitter som rd350 skrev innanför lagret.
Se pos 42 på Spiceraxeln http://stage.catalogue.gcp.cust.blueran ... ge_054.gif
eller pos 45 på ENVaxeln http://stage.catalogue.gcp.cust.blueran ... ge_050.gif
Ovanstående tätning bör kollas om det är hypoidolja som läck ut eftersom hjullagren är fettsmorda både bak och fram. Finns det inget fett i lagren ska de fyllas med fett då det kan ha tvättats bort av läckande bakaxelolja.

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l […]

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Ja, vissa av dem har det.

Nä, kontakten på Cem sitter lödd r[…]

Jag har en V60 2023 och har samma beteende. Å[…]