PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av duett
Hejsan! Jag har nyligen införskaffat mig en härlig duett av årsmodell 1960
Jag har också köpt en B20a motor som ska slängas i, jag har börjat renovera den med nya lager,ringar å allt sånt. även en ny kamaxel.
det börjar närma att slänga i den och eftersom det sitter en B16 motor i nu undrar jag vad jag ska tänka på och vilka eventuella modifieringar som jag behöver göra för att motorn ska gå i.?! jag undrar också om jag kan köra med b16 kylaren eller om jag ska byta till en från en 140.a? motorn kommer vara lite trimmad med planad och portad topp,k-kam och troligen dubbla SU 38.or. vaxellådan blir en standard m40. hoppas ni kan komma med bra tips om vad jag behöver tänka på?!

/mathias
av Ebbe
Normalt ska det inte vara några problem, men om du vill ha igenom bygget hos SBP bör du byta till den framvagnsbalk som satt på bilar med B18 motorn. Till det yttre är dom lika, men jag kan tänka mig att det är grövre gods i B18 balken. Dessutom passar motorfästena direkt. Kylaren behöver du inte byta.
Avgassystem från B18 passar om du inte ska bygga ett själv. Använd dom lite hårdare motorkuddar som finns, även till växellådsupphängningen.
av Arne
Främst adelen av avgasröret måste du byta för att få det att passa. Elsystemet är 12V på B18-B20 så enklast är att få tag på ett från en PV eller Duett så blir den något "modernare". Om du inte har tänkt byta framvagnsbalk så tänk på att bricka upp vå frammotorfäste något så inte motorn tar i styrsnäckan och hoppas på att SBP inte märker nåt.
av duett
joo,den är redan konverterad till 12 volt så det behöver jag inte bry mig om....jag ska nog inte byta framvagnsbalk (om det inte dyker upp något bra)..bricka upp?..menar du att jag ska lägga nånting under motorkuddarna då eller??
av Arne
Ja!

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]