PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av IronSabbth
#318216
Tja
Har en duett med en b20 i, som inte vill starta längre, o vet inte riktigt vad som kan vara felet:( Började med att byta tändstifft, men de gjorde ingen skillnad. Det kommer ström te stiften, så då ska jag ju inte behöva byta tändkablar, har iof inte mätt upp kablarna jag har nu men bilen borde ju tända iallafall. Tändspolen ska väll också fungera ifall de kommer ström te stifften? Har testat att ställa brytarna på 0,4 som de ska va, men blev inte så stor skillnad. Har börjat fundera på om det kanske är någe fel på förgasarn, för ibland så "hostar" den till när man kör runt den på startmotorn, vad kan det tyda på?? Stifften blir oljiga väldigt fort så den verkar ju få en ganska fet bränsleblandning?
Säkert inget svårt fel, om man visste vad man skulle göra, men vet inte riktigt vart jag ska fortsätta?
Kom gärna med tipps :D
av Rådlös
#318274
För att ta reda på om det är tändningen eller bränslet som felar brukar man börja med startgas.

Om motorn startar och går några sekunder på startgas, så är det ju något fel på bränsletillförseln. Motorn stannar alltså när gasen har tagit slut, men någon bensin kommer inte fram.

Om motorn inte startar på stargas, så kan man misstänka fel på tändningen.

Detta är dom två spåren att gå vidare på. Sedan finns det ju "en hel katalog" med felorsaker i dom båda fallen. Även kombinationer av båda samtidigt. Men där får man ju börja i ena ändan, som du har gjort med tändstift etc. etc. Och gå vidare.

Tänk på att inte "dränka" motorn med startgas i försöken. I värsta fall kan det skölja bort oljefilmen inne i motorn. En eller ett par sekunder med stargasen bör räcka.
av IronSabbth
#322665
Tackar för svaren=) gnistan hoppar faktiskt runt en del, kanske skulle ta o pröva med en annan tändspole då. Man kan väll i princis testa med vilken tändspole som hellst eller?? Har prövat med startgas, då tänder den iallafall lite, men den hoppar inte igång. Så man tycker ju att det borde vara något elfel?? Har funderingar på om den kanske tänder vid fel tidpunkt, hur exakt gör man för att ställa in så att den tänder rätt, man kan väll inte använda stroboscop heller för då måste väll bilen vara igång?
Tack på förhand=)

Hej Vad krävs för att montera 2005 face[…]

Inte en chans. Ända gången det ä[…]

Hej. Kan man byta hela mätarpanelen utan att […]

Hybriderna har som StefanN skriver inbyggda skydd […]