PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Nöten
Tja! ny på forumen och kommer med kanske en liten dum fråga men få se va ni tycker om den.

har tänkt att skaffa a-traktor och undrar om det går att ha 2 växellåder (som det är lag på) och en OD? skulle vilja ha det då den ska kunna komma igenom besikningen osv. men vill endå att den ska gå fortare en 30. vet att det finns ryck-spärr osv. men känns som om det är lättare att bara gömma en liten knapp någonstans. och ifall det går vad det smartaste sättet är, i vilken ordning man ska ha dom och på vilken växel man ska ha i lådan som man inte kan styra.

väldigt tacksam för svar :D
av Amarace
Först, tror du inte Besiktningen upptäcker att det sitter en stor overdriveklump på lådan? Det är ju inte mer lagligt än att t.ex ha en 5:e växel. Det är ju inte två lådor det är lag på utan att det får vara en högsta hastighet vid ett visst varv.

Sen mår inte overdriven bra att köras på det vridmoment som blir med nedväxlade lådor. Så den lär inte hålla så länge
av Nöten
nej det fördtår jag med, men finns det nått "finurligt" sätt att lösa det på så det är ganska svår upptäckt och inte så många har?
Användarvisningsbild
av Ståhl
Nu är det såhär va..
Om du ska regga in en ny a-traktor så får den max gå i 30kmh + 3kmh. Annars får du ombes.
Och om du då har 2 lådor varav en har OD så får du också ombes.
Dessutom om du ska regga in en ny a-traktor så måste även en verkstad ge dig intyg på lådorna att dom är rätt byggda..och det kan du absolut inte få med en OD-klump.
av Vovlo_Henrik
Intyget ska skrivas hur allt är gjort och tekninsk data om utväxling på växellådorna ska stå med, inte säker om de kollar så allt stämmer men de kan göra de :wink: Hade fått tipsen om att ta kort på hur spärrningen utförts men de kollade inte besiktningsmannen på :wink: Jag besiktade min A-traktor med ett intyg skriven av min far med firma (ej bilfirma) :-)-)
"Sentry mode" kamera?

Hej. Jag funderar att skaffa en kamera som har Tes[…]

Kan man kolla upp varför den vibrerar på[…]

Är det länge sedan skivan byttes har den[…]