PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av _hagitch_
Är det nån som vet om det m¨ste byggas om mycket för att man ska få i en b230 i en pv??
av Ebbe
Enklaste vid byte till b21-230 är att sätta motorn rakt och byta till B20 oljepump och tråg ). Justeringar av motorfästena behövs. Dessutom kommer insuget att vara vinklat uppåt så en avfräsning av anliggningsytan behövs. Ev behöver man lägga på material eller göra en liten adapterplatta. Gör du eget insug är det ju inga problem.
Byte av växellåda rekomenderas till M45 då M40´s svep normalt inte passar ihop med B21-230 (undantag finns)
Kardantunneln måste modifieras för att M45:ans spakställ ska få plats.
Ska du försöka få igenom bygget hos SBP behöver du montera dit skivbromsar fram + framvagnsbalk från PV med B18.
Har säkert glömt nåt men det finns säkert mera kunskap här på forumet!
Ebbe
av Arne
Ska du rakmontera B230 så är det lämpligt att använda sig av en sprängkåpa till B20 från -76 med M45 låda. Det går att använda en äldre sprängkåpa till B20, men då är du hänvisad till M40 lådan.
av _hagitch_
Tckar tackar...då har jag fått något att fundera :D
av _hagitch_
Men eftersom jag måste byta till skivor så undrar jag vad jag ska använda för framvagn och bakaxel för att slippa undan så lätt som möjligt mär det gäller att bygga om?Om jag nu måste byta både fram och bak axel??
av Ebbe
Du behöver inte byta bakaxel, där har du kvar orginalbromsarna. Har du B18 orginalmonterad behöver du inte heller byta framvagnsbalken. Amazonskivor passar direkt på PV´ns spindlar. För bromsoken får du flytta med den fästplattan som finns på Amazonen och borra ett eller två nya fästhål.
av _hagitch_
Ebbe skrev:Du behöver inte byta bakaxel, där har du kvar orginalbromsarna. Har du B18 orginalmonterad behöver du inte heller byta framvagnsbalken. Amazonskivor passar direkt på PV´ns spindlar. För bromsoken får du flytta med den fästplattan som finns på Amazonen och borra ett eller två nya fästhål.
Okej...det låter bra...men jag är tvungen att byta framvansbalk eftersom jag har en b16 :lol: hehe...men jag visst inte att det va nån skillnad på balkarna så tackar för hjälpen :lol:
av Ebbe
Nej, kan inte heller se nån skillnad, men antar att det skiljer på godstjockleken. SBP vet antagligen var dom ska titta eftersom detta krävs vid en typbesiktning.
av _hagitch_
Ebbe skrev:Nej, kan inte heller se nån skillnad, men antar att det skiljer på godstjockleken. SBP vet antagligen var dom ska titta eftersom detta krävs vid en typbesiktning.
okej okej:)..då vet jag...ska fundera på om jag orkar byta motor och allt annat som behövs :wink:

Jag tänkte byta ut tänddelar på mi[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]