PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av PMK
Hejsan!
Min fundering är angående en amazon på blocket som föll mig i smaken. Det jag har problem med är att
veta om den ligger i bra pengar kurs (inget överflöd av amazoner nu), självklart svårt för er att veta med tanke på en ynka bild men gör ett försök.

Det jag vet om bilen är att det är en 70 åring som ägt den sen tidigt 80 tal, bytt matta, rostfri, rak plåt, omlackad av nuvarande ägare, nya sommardäck (gammla vinter däck finns), 2 minde sprickor i galonet på förarstolen, allt jag kommer ihåg nu.

http://www.blocket.se/vi/20543941.htm?ca=1_4_s
av Amarace
Må vara en äldre herre som haft den, men det är totalt 10 ägare på den bilen.

Jag tycker att en 65:as Amazon för det priset ska vara i det närmaste perfekt, så om du själv känner du kan betala det priset, går igenom den noggrant, lyft på mattor, kolla noggrant i hjulhusen med ficklampa (allrahelst fram på skärminfästningar och A-Stolpe). Kolla efter sånt som är utbytt och inte är original på en 65:a o.s.v.
Kolla allt krom, det är inte billigt att köpa/fixa till.
av Rådlös
Det här med att någon äldre har ägt bilen, var ett ökänt försäljarknep förr, och är det säkert nu med. Om ägaren var präst, var det dessutom verkligen tunga skäl för att garantera värdet. (Kör präster annorlunda än medelsvensson?) Det kunde ibland gå bra med en äldre kvinna också, men hon skulle helst vara akademiker eller liknande. Dessutom skulle hon bo på landet. (På landet finns det mycket grusvägar. :shock: ) "På landet" ligger långt bort = många mil. Äldre vägmätare visade bara till 10 000 mil.

Priset på den här bilen måste sättas helt efter i hurdant skick den är. Det finns knappast några pristabeller för en så gammal bil. Sök rost, som Amarace säger, komptesta motorn, sök oljefläckar, varmkör och kolla kylet, kolla allt elektriskt etc. etc.
Annars var det en snygg bil.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
av Frownlayer
nu är jag inte expert på amazon, men är det inte fel sidospegel på den? på 140 vet jag att efter 72 så var infästningen vänd på samma håll som denna sitter. fattar ni?
av Amarace
Frownlayer skrev:nu är jag inte expert på amazon, men är det inte fel sidospegel på den? på 140 vet jag att efter 72 så var infästningen vänd på samma håll som denna sitter. fattar ni?
65 satt det inga yttre speglar, så alla som har det har fått det eftermonterat, så egentligen kan väl alla speglar anses vara "rätt", vanligast på den tiden var ju skärmspeglar (Albert främst), dörrmonterade speglar kom original först 1969.

Dom på den Amazonen är av den senare modellen som skruvas fast utifrån, tidigare skruvas inifrån.

Indikationer på att backventilen vid insprut[…]

Har D4204T5 samma problem som D4204T14? nån […]

Theo's V60 T5 R-Design 2019

Trevlig bil! Kul ändå att hyfsat l&a[…]