PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Sjöblom!
Hejsan!
Håller på att renoverar en amazon som stått undanställd i ca 15 år, och turen har kommit till kopplingen nu. Problemet är att jag kunde inte få upp nåt tryck överhuvudtaget i kopplingen! Har testat att "pumpa & öppna stänga" ventilen till kopplingen utan framgång ( så som man luftar bromsar) och testat att försöka suga ut oljan bakvägen med utan framgång..inte något tryck what so ever!
Så började kika lite och har kommit fram till att kopplingscylindern/slav cylindern (Behöver korrekt namn på denna del! Den som kopplingspedalen sitter på och är den "första pumpen" i systemet?) inte åker tillbaka när jag trycker på pedalen utan den fastnar där inne. Ska det finnas någon backventil eller liknande i den eller hur funkar det? Behöver veta namnet på den så jag kan köpa en ny, då den inte verkar gå att montera isär och byta delar i?
Måste säga att ja blev väldigt förvånad att en såpass gammal bil hade hydralkoppling!

någon som kan hjälpa mig?

Mvh
Redan hösten 1956 när Amazon presenterades hade den hydraulisk koppling.
Huvudcylinder till koppling bör vara en gångbar beteckning annars är det bara att titta i reservdelskatalogen så får man exakt rätt namn och artikelnummer.
LarsBd skrev:Redan hösten 1956 när Amazon presenterades hade den hydraulisk koppling.
Huvudcylinder till koppling bör vara en gångbar beteckning annars är det bara att titta i reservdelskatalogen så får man exakt rätt namn och artikelnummer.
får göra detta!:) Man tackar :)

Vad kan "nedre" kopplingscylindern tänkas heta? hjälpcylinder har jag kört men hurvida det stämmer eller inte vet jag inte? Ska passa på att gå igenom den med :)
På pedalen: huvudcylinder, master cylinder på engelska.
På kopplingen: slavcylinder, arbetscylinder, slave cylinder. (När det gäller broms oftast hjulcylinder.)
Master och slave är väl ganska tydligt, den på pedalen bestämmer, slaven ska bara följa med.

Det går fortfarande att få tag i renoveringssatser, men det är ganska stor risk att dina cylindrar är för dåliga. På 15 år har det nog ärgat en hel del, och det är för stora gropar för att det ska gå att hona bort. Men ta isär och titta...
Sparkz skrev:På pedalen: huvudcylinder, master cylinder på engelska.
På kopplingen: slavcylinder, arbetscylinder, slave cylinder. (När det gäller broms oftast hjulcylinder.)
Master och slave är väl ganska tydligt, den på pedalen bestämmer, slaven ska bara följa med.

Det går fortfarande att få tag i renoveringssatser, men det är ganska stor risk att dina cylindrar är för dåliga. På 15 år har det nog ärgat en hel del, och det är för stora gropar för att det ska gå att hona bort. Men ta isär och titta...
Om det nu behövs bytas, vart köper man då renoveringssatser/nya/beg. delar? :)
Rådlös skrev:Pröva här: http://www.vp-autoparts.com/
Man tackar man tackar, fanns mycket jag behövde där..inte så farligt dyrt alls som jag trodde det skulle bli!:) (ligger inte mer än 2 mil ifrån mig den ena ÅF'en heller! :-)-) )

huvudcylindern klarar sig med en renovering, ska kika på slavcylindern imorn. Ligger i oljebad nu för att kolven ska släppa från cylindern ^^

Tvättat! Dock är den nog smutsig vid hem[…]

Som titeln lyder, Köpa v60 "VEA" […]

Har ett problem med min fjärrlåsning me[…]

Volvo V70 2008 2.0 F

Tja! Har tänkt rycka bakersta ljuddämpar[…]