PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Frownlayer
Jag har fått ett knackande ljud på senaste tiden i min b20, det är ett lite dovare ljud och kommer någonstans runt den tredje cylindern, det hörs lite mer på fördelarsidan, hörs mest när man varvar ner motorn vid torrgas, eller när man belastar den på låga varv. motorn går bra i övrigt men jag blir less på den snart.

jag har lite funderingar vad det kan vara:
krökt stake (jag har ju 2.6mm planad topp).
någon kamaxelbussning kanske.
vevlagret kanske.

Någon som vill hålla med mig på något av detta så säg till, bilen står just nu avställd och jag ska nog riva ut motorn ändå, men jag vill veta vad jag ska göra för att hitta felet när jag väl har plockat isär den.

Är det någon här som har ett topplock liggandes till en b20? skick: slitna ventiler är inga problem, OPLANAT, friska gängor, inga sprickor.
av mathis v70t5
dova knackningar långt ner i motorn tyder nog mer på ram lager, alt kammen om det är på fördelarsidan
Användarvisningsbild
av P1800
Kolla om det är glapp i kamdrivningen. Det kan ge riktigt elakt ljud på låga varv men vara tyst vid högre varvtal.

Ett enkelt sätt att kolla är att dra runt motorn för hand och höra om det kommer att regelbudet och tydligt knack när kam-nockarna passeras ( 4 gånger på ett vevaxel varv) Det syns också på fördelarens rotor om man tar av locket och följer rörelsen medan man drar runt motorn.
av Lången
Om det låter från 3:ans cylinder kanske det är kolvbulten som glappar, eller vevlagret, bara spånar lite.
av Lången
Om det låter från 3:ans cylinder kanske det är kolvbulten som glappar, eller vevlagret, bara spånar lite.
av Frownlayer
jag ska testa det med kamdrevet... det svåra är bara att dra runt den motorn, den har ju inte kompbrist precis...:)
Användarvisningsbild
av P1800
Ta ur stiften så går det lättare... Annars brukar det inte att vara värre komp i dom än att man kan dra runt med "propellern". Låt ingen Saab-ägare se det bara!

Utan att veta mer än texten ovan, behöve[…]

Eftersom jag inte lyckats reda ut vilken av de 2 s[…]

Aha! :-) Syns inte på den bilden men tonade […]

Enligt skf 75Nm och ytterligare 45°