PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av vilkenkarl
Nu har jag blästrat upp ramen till min Duett vilket inte var så illa som jag först befarade. Visst finns det en del hål, men inte värre än att jag borde klara av det på några helger.

Under fästena till bl.a bladfjädringen är det hål som jag vill komma åt, det innebär att jag skurit bort nitarna som håller dessa på plats. Frågan är nu hur gör jag nya nitar med rundade skallar på enklaste sätt?
En annan fråga, jag noterade även att ovanstående fästen var svetsade i ramen, är det en efterkonstruktion eller original?

Mvh,

Daniel
av Joje
Jobbar just med ungefär samma problem. Behöver svetsa ny bottenplåt på ramänden vä.bak. Mina fjäderfästen verkar bara vara nitade. Men var får man tag i nit och/eller kan man bulta fast grejerna istället ? Eller håller nit bättre än bult ?
I framvagnen på andra bilar är det OK att byta fästelement - när det gäller bilprovningen iallafall.
av vilkenkarl
Joje skrev:Jobbar just med ungefär samma problem. Behöver svetsa ny bottenplåt på ramänden vä.bak. Mina fjäderfästen verkar bara vara nitade. Men var får man tag i nit och/eller kan man bulta fast grejerna istället ? Eller håller nit bättre än bult ?
I framvagnen på andra bilar är det OK att byta fästelement - när det gäller bilprovningen iallafall.

Nu har det runnit lte vatten sedan jag skrev inlägget och jag har skaffat mig lite mer info och erfarenhet av nitning. Jag skaffade ett nageljärn med rätt form (originalfreak som jag är) och har övat en hel del sedan dess. Nita är ju riktigt kul faktiskt! Man kan tillverka sitt eget järn i svarven, men jag betalade 120 kr för mitt och sparade mig därmed säkert ett par timmars huvudbry.
Ta ett tjockt plattjärn (någon cm bör det vara) och borra ett hål någon mm trängre än det som du ska nita och ett rundjärn som passar i det, kolstål funkar bra, det är inte så kinkigt. Lägg plattjärnet mot ett städ och sätt i ett rundstål som sticker upp ca 1 cm, hellre för mycket än för lite, man kan slipa bort överflödigt "skägg". Värm nitämnet ordenligt, den ska lysa rött och sedan på med nageljärnet. Banka på ordenligt med få, men fasta slag, fega inte! Nu är ena nitskallen klar, tryck in niten och gör om proceduren på plats i ramen med mothåll på den färdignitade sidan. Värm massor så niten krymper när den svalnar och drar ihop förbandet.
Övning ger färdighet och jag rekommenderar att prova någon gång innan du börjar, det är lättare än du tror.

Indikationer på att backventilen vid insprut[…]

Har D4204T5 samma problem som D4204T14? nån […]

Theo's V60 T5 R-Design 2019

Trevlig bil! Kul ändå att hyfsat l&a[…]