PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Udenius
Min amazon från 62 har stått ett par år och myst i varmgaraget. Idag tänkte jag ta ut den och låta den uppleva lite vinter, men tydligen har den tappat all olja i den hydrauliska kopplingen. Tidigare har jag efterfyllt någon gång ibland. Böt kolven nere vid kopplingen för många år sedan. Nu kommer jag inte ihåg proceduren för att få kopplingen i funktion efter att all olja läckt ur. Fyllde i olja utan att jag fick funktion, pedalen är helt slapp. Kan någon fräscha upp mitt minne? Finns det någon luftnippel?

// Andreas
Användarvisningsbild
av P1800
Luftningsnippel finns på slavscylindern under bilen. Luftas enkelt på samma sätt som bromsar - en som trycker / håller pedalen nere medan en annan släpper ut luften och stänger INNAN pedalen släpps upp. Upprepa till det att luften är borta. Sätt en slang på nippeln för att leda vätskan till ett uppsamlingskärl, Bromsvätskan är giftig och ska därför samlas upp.

Mest troligt är att du behöver renovera eller byta kopplingscylindern. Om det är OK så kommer läcker det inte...
av Udenius
Okey, tack för svaret. Finns det delar att få tag på till detta idag, eller är det renovering som gäller? Har för mig att det var riktigt svårt att få tag i delar sist, och då var det ändå cirka 15 år sedan.

// Andreas

Tvättat! Dock är den nog smutsig vid hem[…]

Som titeln lyder, Köpa v60 "VEA" […]

Har ett problem med min fjärrlåsning me[…]

Volvo V70 2008 2.0 F

Tja! Har tänkt rycka bakersta ljuddämpar[…]