PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av dick59
Jag tänkte byta utväxling på min Amazon kombi-64.
Alltså ta från en sedan.
Allt eftersom det är svårt att få tag i en kombiaxel.
Och det är mkt jobb att ändra/svetsa fästena från kombi til sedanaxeln
Läst att man ska ha specialverktyg för att få ut klumpen ?
Min axel låter ändå som om den skall ge upp vilken dag som helst.
Speciell när man saktar in..rasslar det oroväckande..precis som allt är löst invändigt.
Jag har inte öppnat och kollat.
Jag skall ju ändå byta till mer landsvägsvänlig utväxling.
Några som bytat?
Dick.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det krävs en del specialverktyg och kunskap... Ta en titt här: http://www.volvoamazonpictures.se/ Dokument > verkstadshandböcker. Ta en titt på "Bildband" med, gammalt kursmaterial från volvo. Där finns en bra beskrivning på hur man justerar pinjonghöjd och spel.

Kan du hitta på ett sätt att mäta pinjonghöjden så går det nog att improvisera resten av verktygen... Shims behövs, men det borde gå att köpa på volvo fortfarande. Du kanske klarar dig med urvalet du har i dina två axlar.
Användarvisningsbild
av P1800
Gå med i amazonklubben och lämna sedan bakaxeln till SVIS utanför köping för renovering så får du jobbet rätt gjort till en billig penning. Lager och packningar bör bytas osch kostar så klart en peng men om bilen är OK för övrigt är det en bra investering!
av dick59
Nja! Bara frakten från Malmö kostar nog ca 1500:-.
Läste någonstans att renovering av axel ca 5000:-, och min axel Salsbury finns det nog inga delar till.
Nä! Det får bli omsvetsning.
Givetvis sparas originalaxeln .

Styrpinnen passar i ett hål i stålf&au[…]

Värdering 242

Tjena! Är ny här och skulle behöva […]

Innebär det att jag stryper tillförsel[…]

Då är vi på samma spår. Had[…]