PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av hedning
Hej !
jag var tidigare ägare till en gammal volvo troligen 40-talsmodell, den hade enligt uppgift gått som ambulans i Koreakriget samt varit buss inom svenska försvaret. Den hade "bulliga" framskärmar , "spetsnos" utstående stora lyktor fram, på motorhuven fanns en prydnad i form av en "vinge", på ena grillen satt ett ca 3-4 dm långt volvomärke (järnmärket) Motorn var en rak 6 cylindrig sidventilare. Den var ombyggd till "jeep" då jag fick den men den bortkapade "bussdelen" var inte stor, typ färdtjänstbuss eller annan mindre buss.
Jag har letat överallt efter information om denna volvomodell men inte lyckats hitta något alls, är det någon som kan identifiera modellen är jag mer än tacksam. MVH "Hedning"
av hedning
Tack !

min modell är snarlik på fronten, denna verkar doc sakna kylarprydnaden och är mindre, min hade större däck och var i annat också en storlek större, lyktorna stämmer, men jag tror mina var lite trubbigare bakåt. Jag tror också att min var en 40-talsmodell, motorn verkar dock stämma?
av Rådlös
Längst ner på Wikipediasidan finns en klickbar tabell. Där kan du se dom olika Volvomodellerna.
Det byggdes säkert lite specialare förutom taxi och ambulanser, skåpbilar, militärfordon, "pickuper" etc. etc. Det kan ju vara något sådant du hade. Har du ingen bild? Och om det var en tidig 40-talsmodell, så har den säkert blivit "märkt" av någon gengasinstallation och fått utseendet därefter.
av Rådlös
Man skall komma ihåg att vid den här tiden, 40-talet, byggdes så gott som alla bilar på en balkram*. Där var det lätt att bygga karosser och utsende efter användning och önskemål. Och det gjordes också. Därför kan många detaljer avvika från vad man tycker borde vara original.

*Volvo PV 444 var ett av undantagen med sin självbärande kaross vid den här tiden.
av hedning
Jajjamensan !

en PV 82 tydligen, verkar stämma med Koreakriget
Stort tack till "GT mannen" och "Rådlös" som engagerat sig.

Nu gäller bara att hitta någon som är till salu ......
Vw passat

Varför skulle VW betala rep på en 8 &ar[…]

AC & kylfläkt

OBS! Viss irioni i ovanstående inlä[…]

Ovärderlig information! Bra jobbat!.

@atteatte , Har varit ute och tittat lite nu me[…]