PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av heavy
motor B20a Original 71 M40 låda som har ett dånande ljud alltid som om man säger som ett ventilrasslande ljud,fasten dom är perfekt justerade,tre gånger värre,original grenrör,avgasrör, varv villig motor = stora spel,slammer o dån,
lika kass från 1978-2008 34300 mil vid 100-110 och åk 10-20mil så får man ladda med öronproppar, Garage Renoverad allt slitet nytt endast vevramlagrerna ej nya vid ca 15000mil körda,aldrig bytt koppling svänghjulslager,uttrampningslager det fungerar bra, trög ska den väl vara,standard?

Är det någon som kan med feldiagnosen?

Mvh Heavy
av Frownlayer
det som kan knacka är:
*krökta stakar.
*bromsservon.
*kamspelsbrickan.
*kamdreven.

Låter det när du åker eller vid stillastående? eller båda.
tips... sätt en skruvmejsel mot örat. metallen mot motorn. flytta runt lite på mejseln och se var det låter som mest.
Användarvisningsbild
av Örnen
Frownlayer skrev:det som kan knacka är:
*krökta stakar.
*bromsservon.
*kamspelsbrickan.
*kamdreven.

Låter det när du åker eller vid stillastående? eller båda.
tips... sätt en skruvmejsel mot örat. metallen mot motorn. flytta runt lite på mejseln och se var det låter som mest.
Jag förstår vad du menar men det blev lite skojigt att se var det låter med öronen.

Det finns ett bilstetoskop på Biltema just för ändamålet men man kan nog klara sig med en smal träpinne, metallstav, mejsel eller liknande. Man trycka mot motor och okbenet eller tinningen så känner man vibrationerna eller hålla nära örat så hör man slamret från vaddetnuär.
av heavy
ja det knacka tydligt,
ska kolla upp spelet mellan kammen o brickan hur stort spel ska det vara?
man kan höra knacket ca 100 meter bort.
Den knackar alltid.
jag lät kammen sitta kvar vid renoveringen
Bra tips verkar vettigt. tackar

Heavy.

Styrpinnen passar i ett hål i stålf&au[…]

Värdering 242

Tjena! Är ny här och skulle behöva […]

Innebär det att jag stryper tillförsel[…]

Då är vi på samma spår. Had[…]