PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Hans L
Min son har en 144 -74 där förarstolens rygg gett vika. Jag undrar om det finns stolar från flera olika årsmodeller som passar? Måste det vara förarstol eller kan en passagerarstol passa på förarsidan? Brukar man kunna hitta stolar på skroten?Tacksam för svar.

/Hans
Användarvisningsbild
av Örnen
Hans L skrev:Min son har en 144 -74 där förarstolens rygg gett vika. Jag undrar om det finns stolar från flera olika årsmodeller som passar? Måste det vara förarstol eller kan en passagerarstol passa på förarsidan? Brukar man kunna hitta stolar på skroten?Tacksam för svar.

/Hans
Det brukar inte vara alltför ovanligt att det spricker i svetsningen inuti stolen. Går att laga om du "klär av" tyget och skumplastsstoppningen. Laga med svetsen. För att lättast göra det eftersom det verkar som stolen ändå är trasig är att lossa stolen. Dela på ryggdel och sitsdel. I ryggens nederkant kan man klippa av ståltråden som är som en klämma(clips) runt en metallstång. Ersätts med "kattstrypare"(Om stolen ser ut som 240 stolens konstruktion) Dra lös nackstödet och skruva lös plastmuttrarna. Svankstödsratten är bara skruva ur (vänstervarv) och dra ut. Ev plastbricka dras rakt ut. Sedan rullar du upp klädseln ut och in. Håll ryggdelen upp och ner. Dra ner tyget tills du når en rundad tvärpinne av metall som sitter instucken i klädseln. Brukar sitta med clips som du antingen kan bända ur med tänger eller också klippa av och sedan ersätta med "kattstrypare". Dra av klädseln helt och ta bort skumplasten. Svetsa ihop sprickan
Innan ni börjar så kolla att inte skruvarna mellan ryggdel och sitsdel skruvat ur sig eller gått av. I så fall skruva åt eller by dem så är det fixat.

Stolar från -73 och -74 har samma uppbyggnad och samma bredd på nackstöden. Tidigare stolar har bredare nackstöd (förutom -72). From -75 och framåt så är stolarna helt annorlunda.
Går inte din stol att laga kan du gärna ta en högerstol då de ofta är mindre slitna i skumplasten och metallen men då får du ta lös klädseln på din gamla och vända svankstödsratten på högerstolen åt vänster. Eventuellt också ta undre fästena från din gamla vänsterstol.

Jag börjar fundera om 140 modellen hade svankstöd, om inte så är bytet mycket lättare. Är bilen i originalskick så tycker jag du ska behålla originalklädseln då det kan vara svårt hitta utbytesstol med samma tyg på skroten.
Det är inga större svårigheter att ta isär en stol. Tar några timmar eller så. Är du och din son normalt händiga och inte har tummarna limmade mitt i handen. Skulle du ha några frågor så skicka ett PM eller mail till mig.
Det var längesedan jag skruvade i 140:or men 240 har nästan exakt samma uppbyggnad på stolarna och det är lite färskare i minnet.
http://home.swipnet.se/~w-47068/volvo/14074/
Användarvisningsbild
av NORDIC MAN
obs -73or har steglös inställning av rygglutningen mens -74 har samma typ som 240 alltså en ratt på sidan av sätet
mvh/olof
Användarvisningsbild
av Örnen
Ratten är också steglös. Ska du ta lös ratten vilket du måste om du ska "klä av" den så tryck med en mejsel från insidan mot den stora plastbrickan (som sitter runt ratten) genom rattens hål. Brickan hoppar ur då. Sen tar du en mejsel och petar på plåtbrickan som då syns när plastbrickan är borta. Det är spärrar som ska lyftas lite, vrid ratten förbi spärrarna så kommer den lös. OBS ta inte bort plåtbrickan.

Tvättat! Dock är den nog smutsig vid hem[…]

Som titeln lyder, Köpa v60 "VEA" […]

Har ett problem med min fjärrlåsning me[…]

Volvo V70 2008 2.0 F

Tja! Har tänkt rycka bakersta ljuddämpar[…]