PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av tord
Hur breda däck kan jag ha på PV 544 orginalfälgar 1961/62.
Användarvisningsbild
av Örnen
tord skrev:Hur breda däck kan jag ha på PV 544 orginalfälgar 1961/62.
Tror nog du kan ha 175-185 som mest på originalfälgarna. De är väl 4 eller 4,5 tum breda. Står oftast instansat på fälgens sida där navkapseln täcker. Vill du ha bredare kan du köpa 5,5 tumsfälgarna (hålfälgar)som Volvo sålde som tillbehör på 60-talet. Kan vara svåra få tag på. Såg en annons om en firma på nätet(Blocket.se) som breddade Volvofälgar proffesionellt. PV:ns och Duettens framvagn är rätt klena och tål inte mycket positivt offset (breddning utåt) och dessutom är det inte godkänt på bilprovningen att ha 5,5 tumsfälgar. Blir också mer tungstyrt. Låter du en firma bredda dina originalfälgar eller några extrafälgar kan de säkert bredda dem lite inåt också. Det är inte så mycket plats i hjulhusen fram och bak för mycket breddning inåt. Speciellt fram vill jag minnas det är rätt tajt vid rattutslag.

Får du eller har du original 4,5 tummare så ska det inte vara något problem sko med 175 or, kanske t.o.m. 185.
av Arne
Bilprovningen bryr sig numera inte om vad för fälgar man har på PV:n.
av LarsBd
Arne skrev:Bilprovningen bryr sig numera inte om vad för fälgar man har på PV:n.
Innom rimliga gränser dvs inget utstick utanför hjulhus och liknande.
Användarvisningsbild
av Örnen
LarsBd skrev:
Arne skrev:Bilprovningen bryr sig numera inte om vad för fälgar man har på PV:n.
Innom rimliga gränser dvs inget utstick utanför hjulhus och liknande.
Nähä det visste jag inte. Tack och lov har de gett sig. En liten varning för alltför positivt offset är ändå bra att ha i huvet för framvagnen på Duett/PV är svag. Det fanns de som vände fälgen ut och in för att "Det såg snyggt ut" och var "tufft" på min tid då jag körde Duett A-traktor. Brukade sluta med att de övre inre framvagnsbultarna som håller A-armen tog ut semester. :D
OM RYSSEN KOMMER

Och det spekuleras i om en av Sverige donerad S[…]

Jo, säkert. Det är när man jäm[…]

Idag har vi loggat OBD-data under körning p&a[…]

Hej! Har en v50 2005 bensin 5-cylindrig motorkod:[…]