PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Jag har tänkt byta ut min B20 motor i min Volvo 1800E -71 mot en nyare 5 cylindrig volvomotor.
För att undersöka vilken som kan passa söker jag dimensionsritningar på volvomotorer, företrädelsevis 850 Turbo eller T5-motorer.
Vet Någon var jag kan hitta dimensionsritningar på nyare Volvomotorer? ..även växellådor?
Senast redigerad av 1 andersj58, redigerad totalt 0 gånger.
Många har tittat på din tråd, 26 just nu, men ingen har svarat. Jag tycker att projektet är så intressant att du är värd ett svar. Dessvärre har jag inget konkret att komma med, men jag har sett bilder på nätet som jag dessvärre inte kan återfinna nu. Men hursomhelst så har det gjorts förut. Kan någon annan så måste väl du också kunna det? Frågan är om det inte var som en länk på det här forumet till och med?
Fösök leta på P 1800-klubbar och liknande. Någonstans måste det ju finnas.
Det lilla jag vet i text, är att du får ta en växellåda från en 960. Men det kanske du visste redan.
Som sagt, ett intressant projekt. Berätta mer hur det går.
Om jag inte minns fel har det förekommit bilder på en nyare 1800 med 5 cyl motor från 140-klubbens norrlandsträff 2006 i Vindeln. Det borde vara möjligt att hitta bilder och därmed spåra ägaren för information om hur den bilen byggts. Jag tror att det kommer att vara svårt att få loss ritningar från Volvo. Dels kan det vara svårt att hitta någon som har rätt att lämna ut ritningar, dels att hitta någons om sitter på informationen. Det har också varit ett flertal reportage om en grafitgrå Amazon Kombi mecd VÖX på reg.skylten. Också den har den femcylindriga motorn. Den bilen är dock extremt ombyggd. Kolla på klubbarnas forum och ställ frågan där!
Tack för bra respons,
Jag är medlem i P1800-klubben och känner väl till den ombyggda 1800ES som är utrustad med en 850 Turbomotor. Bilder och information om den bilen finns på klubens hemsida under Nyhetsarkiv/Artiklar 2007. Faktum är att det är just den bilen som inspirerat mig till mitt projekt. Jag har haft kontakt med ägaren och har fått ta del av hans byggbeskrivning och andra erfarenheter.
Nu hade jag inte tänk att kopiera någons bygge rätt upp och ner utan se vad dagens motorer och teknik har att erbjuda. Som Ni förstår skulle ju konstruktionsarbetet underlättas betydligt om man kunde få tillgång till dimensionsritningar etc. på dessa 5-cylindriga turbomotorer + ett antal växellådor.
Trägen vinner eller hur var det..?
andersj58 skrev:Tack för bra respons,
Jag är medlem i P1800-klubben och känner väl till den ombyggda 1800ES som är utrustad med en 850 Turbomotor. Bilder och information om den bilen finns på klubens hemsida under Nyhetsarkiv/Artiklar 2007. Faktum är att det är just den bilen som inspirerat mig till mitt projekt. Jag har haft kontakt med ägaren och har fått ta del av hans byggbeskrivning och andra erfarenheter.
Nu hade jag inte tänk att kopiera någons bygge rätt upp och ner utan se vad dagens motorer och teknik har att erbjuda. Som Ni förstår skulle ju konstruktionsarbetet underlättas betydligt om man kunde få tillgång till dimensionsritningar etc. på dessa 5-cylindriga turbomotorer + ett antal växellådor.
Trägen vinner eller hur var det..?
Hej,

Jag bor i England så det är inte lätt att få tag i ägaren av den bilen. Min gubbe och jag, håller for närvarande på att planera renovering av min P1800ES. Vi funderade på en turbo matad B20, men min P1800ES har AC, och jag måste också ha styr servo (jag ar mycket nätt, och P18en tar knäcken på mig). Hur som hällst, eftersom vi skall ändå ändra framvagnen och motorn kunde det var kul med modern motor som har AC kompressor och servo pump, kompakt integrerade. Kan jag kontakta dig direkt så jag också kan få del av erfarenheterna från den andra P1800ES med 850 Turbo motor? Jag kan inte få tag i ägaren eftersom vägverket endast gor det for personer i Sverige. For hoppningsvis så kan vi kanske bidra med värdeful information, min gubbe har byggt och renoverat många bilar både har in England och i Amerika.

Cheers Dyna

Sådär ja, ena sidan bytt. Inte jät[…]

Köpa spjällhus.

Vågar man köpa spjällhus på […]

Ok då förstår jag varför jag[…]

Volvo V50 "Mr White"

Helt rätt, och lite läder där s&ari[…]