PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Volvo 144DL - 74
Hej!

Jag pratade me en polare igår och fick lite tips om vad det skulle kunna vara för fel. Han gav mig några direktiv osv.
Så jag började me o lassa kabelskon från - och sedan lossade jag + på generatorn, jag satte lite tejp på kabeln för att den inte skulle slå emot jord någonstans... innan jag startade bilen hade jag 12,11V i batteriet och när jag sedan startade den började spänningen sjunka :( på ca 1,5min så var den nere på 6,5v och då stannade motorn.

Och jag vet att om generatorn är bortkopplad så skall batteriet förse bilen med ström men det verkade inte fungera i det här fallet... Så jag härjade lite med våran traktor och lånade det batteriet och gjorde samma test men jag kopplade bort det gammla batteriet.

Innan jag startade hade jag ca 12,4v och när jag startade den låg den stadigt på 11,9 lät den gå ca 5-6min någonting... så det visade sig alltså att någonting hänt med batteriet som var någon månad gammalt...

Men nu fungerar det igen så jag tackar så hemskt mycket för all hjälp och hoppas att jag kan hjälpa till när ni behöver hjälp.
Mvh Lennart
Användarvisningsbild
av niklas gson
calle_g skrev:Förlåt mig men är det inte växelströmsgenerator på den ändå relativt nya modellen? Vitsen med växelströmsgeneratorer är väl ändå att slippa just kolen?

Har du kollat jordflätan och dess kontakt mellan motor och kaross?
men snälla du alla generatorer har ju kol.hur annars ska den fungera
men dom gamla hade laddrelät på innerskärmen istället som nyare direkt på kolbryggan..
Användarvisningsbild
av calle_g
Nej, tvärtemot har sällan växelströmsgeneratorer kol då de är utrustade med permanentmagneter. Detta funkar dock mindre bra i bilar när varvet åker berg-o-dalbana, därav skulle också spänningen göra det så då har man valt att polarisera rotorn, vilket görs via "kolen". Du kan inte (iaf inte teoretiskt) få någon ström ur en bilgenerator utan att ha ett batteri på strömkretsen.
Användarvisningsbild
av Volvo 144DL - 74
kopplar man bara bort batteriet med motorn igång så fortsätter generatorn att ladda för annars så skulle motorn stanna, men det gör den inte. Där emot tar generatorn skada av att inte något batteri är inkopplat för att då har inte strömmen någon stans att ta vägen...
Användarvisningsbild
av calle_g
Vad jag menar är att du inte ska kunna få generatorn att ladda om du t.ex. försöker rulla igång bilen utan att ha något batteri i bilen överhuvudtaget. Den ström som går åt till att polarisera rotorn är mycket liten så om batteriet är helt "dött" för startmotorn och du rullar igång bilen räcker det ändå till denna polarisering men saknas batteri helt ska den inte börja ladda alls. Om du efter start sedan plockar bort batteriet så kommer den fortsätta ladda men kanske kan den ta skada, det vet jag inte.
av StigH
calle_g skrev:Nej, tvärtemot har sällan växelströmsgeneratorer kol då de är utrustade med permanentmagneter. Detta funkar dock mindre bra i bilar när varvet åker berg-o-dalbana, därav skulle också spänningen göra det så då har man valt att polarisera rotorn, vilket görs via "kolen". Du kan inte (iaf inte teoretiskt) få någon ström ur en bilgenerator utan att ha ett batteri på strömkretsen.
Permanentmagneter har man på växelgeneratorer av mindre format, typ mc.
Vitsen med växelströmmare är just att på en sån så går bara den lilla magnetiseringsströmmen genom kolen och de kan då löpa mot en rund, oslitsad bana.
På en likströmmare så går laddtrömmen genom kolen som dessutom löper mot en slitsad bana, nåt som ger mycket högre slitage och lägre tillåtet maxvarvtal..
eller om man vill uttrycka det såhär:
På en växel så hämtas laddströmmen från de fasta statorlindningarna
På en likström så hämtas laddströmmen från de rörliga rotorlindningarna

(Läste inte så mkt, lade mig bara i... :mrgreen: Hamnade här vid en sökning..)

Edit: Faktiskt, så tillverkar även en likströmgen växelspänning. Justeringen till rätt polaritet sker här i den slitsade kollektorn - utan dioder...
Med de nackdelar det har (se ovan)
Senast redigerad av 1 StigH, redigerad totalt 0 gånger.
av heavy
Hej dom finns att köpa på MECA skriva av Bosch nr , några kroner.

Har D4204T5 samma problem som D4204T14? nån […]

Theo's V60 T5 R-Design 2019

Trevlig bil! Kul ändå att hyfsat l&a[…]

VoC kan vara den sämsta tjänst jag betal[…]

OM RYSSEN KOMMER

Och det spekuleras i om en av Sverige donerad SAA[…]