PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Seb1000
#1512705
Tja
Har en Volvo 744 GLE från 1987 som jag tycker är lite slö, hur svårt det är att trimma en B230E upp till 150-200 häst och vad är det som hade behövts?
Och ungefär hur mycket hade det kostat?
Eller hade det varit billigare att byta motor till en FK?

Tack
/Seb1000
Användarvisningsbild
av lennarte
#1512729
150 hk är nog inga problem, det borde räcka med en annan kamaxel och planslipa topplocket. Men, allt beror på nuvarande skick på motorn. Känns en E motor slö är det kanske läge att se över insprutningssystemet. Där finnns det säkert kraft att hämta efter så många år. En motor i halvtaskigt skick blir lätt ännu sämre om man skulle försöka "skrämma upp den". På bilar efter 1976 får du inte byta motor på om du inte sätter i en exakt likadan. Dock kan du byta till en likvärdig motor om du sätter i en katalysatorrenad motor och då kanske sätta i en FK motor då den är likvärdig effektmässigt. Motorn du sätter i måste vara i det skick den var när den var ny med all kringutrustning som t.ex katalysator. Nu ändras reglerna lite då och då så kolla med Bilprovningen. Den måste ändå registrerings besiktigas så det står i papperen vad för motor du har.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1512733
En B230E går nog att skrämma upp i 150 hk vid 7000 rpm, men den kommer aldrig i närheten av en original fk vid 2500 rpm där man kör som mest
Doktorns 945 ltt -97

Rostfritt med riktigt utblås istället f[…]

Tempmätare 940

En mätare från en 740 kommer inte passa[…]

Svar till ovanstående HerrP Beträffand[…]

Låset till bakluckan på min V60 strula[…]