PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

som ovan skrivet... har en Volvo 144DL -74 AT som har börjat o krångla...
När man kör med bilen o låter motorn gå up i temperatur så när den når arbetstemperaturen (mitt på mätaren) så börjar det o spruta ut kylarvätska innuti kupén rakt på gaspedale... har dock inte kunnat identifierat felet men verkar väldig mystiskt...

i sommras körde jag utan termostat o då så fort man slog av värmen började de p lädka in i bilen men när man drog på värmen igen så slutade det...

o läckaget började efter jag petade in en termostat... kanske kan ha något sammband men nu spelar ingen roll om man har värmen på llr inte...

snälla jag behöver akuthjälp

mvh Olycklig Volvo ägare
av anp
Låter som kranen till värmepaketet läcker. Den sitter intill gaspedalen på 240, och gissningsvis även på din 140.
Alternativt är någon slang skadad, men troligast är kranen.
Användarvisningsbild
av Volvo 144DL - 74
kan tyvärr inte se någon skada på någon slang... men hur får man enklast bort kranen i så fall?
Användarvisningsbild
av Volvo 144DL - 74
slangarna verkar inte vilja lyda mig dom vill gärna sitta kvar där dom är... hur gör jag då utan att förstöra slangarna?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Slangarna kan sitta som f_n ibland... Försök vrida den med en tång. men var försiktig, det är tunna kopparrör, lätta att mosa. Det är bättre att offra slangarna (snitta upp med en vass kniv) än att fördärva anslutningar på värmepaket mm...

Men försök hitta läckaget innan du tar isär nånting. Läcker det måste det gå att se var.
Användarvisningsbild
av Volvo 144DL - 74
men om man säger från kopparröret som kommer från kranen samt ena slangen som är ansluten dit är typ vita ränder på kan det inte vara där det har läckt då?
av anp
Går det inte att lossa genomföringen, inkl, rör utifrån motorrummet, och sedan skjuta in den i kupén?
Har för mig att det går att göra så på 240, varefter slangarna i kupén lättare kan lossas.
Användarvisningsbild
av Volvo 144DL - 74
vet för övrigt inte om jag kommer att orka med att reparera blen nu... den har krånglat väldigt mycket på senaste tiden så blir kanske att köpa en billig vinterbil

@jvolvo21 , Skulle snarare tro att du haft bensi[…]

Sista bilden är en titt ner i cylinder #3. En[…]

Någon som hittat någon vettig lös[…]

Och det skulle då orsaka knarr vid svän[…]