PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Noise
#125080
om man vill ha femväxlad låda efter en b20 är det bara m41 som funkar?
eller finns det något annat som passar med en mindre modifiering?
Användarvisningsbild
av Sparkz
#125097
M46 och M47 går att sätta dit, men du behöver en kåpa från en 240 -76 med B20. Kardanaxel borde passa från en 140 med M41 eller den lilla axeln från 240 med M46. Jag har M46 på det grönvita liket på bilden...
Man får såga ur lite i växellådsbalken med med M46.

Jag har tänkt att ta vara på motor och låda och skrota resten på den bilen, men det är "nån gång när jag får tid"...
av Noise
#125117
ok, är det någon skillnad i utväxling på m46 respektive m47?
man kan väll kapa kardanaxeln till rätt längd?
är dessa sprängkåpor dyra?
av Amarace
#125143
Noise skrev:ok, är det någon skillnad i utväxling på m46 respektive m47?
man kan väll kapa kardanaxeln till rätt längd?
är dessa sprängkåpor dyra?
Det är lite skillnad på överväxeln jämfört med femman, men det är försumbart. Övriga växlar är lika på samma årsmodell (om man ska va noga finns det lite olika, orkar dock inte rada upp dom här, är säkert postat av nån någon gång tidigare)

Kapa kan du göra om du duger till att få ihop det i balans igen :)

Sprängkåporna är värd sin vikt i guld, brukar oftast vara väldigt dyr.
av Noise
#125145
ok, kanske bäst att lägga ett par tusen på en m41,

aha är det svårt att få balans?
klarar man det med kaprondell o esab mig? eller måste man ha något högteknologiskt laser verktyg?
Användarvisningsbild
av Hasse63
#125192
Kapa den längre än den ska vara med rondel och svarva den i rätt längd eller stick av den i rätt längt i en svarv och sen svetsa...ska visst gå att få det i ballans då.
av Amarace
#125214
Och om man inte har tillgång till svarv brukar det fungera att man kapar den närmast medbringaren och kapar/slipar loss medbringaren o svetsar fast igen när man har rätt längd. (brukar va en styrning som sticks in i röret då).

Men svarv är bäst, då kan du ju mäta dig till rätt med indikatorklocka.

@jvolvo21 , Skulle snarare tro att du haft bensi[…]

Sista bilden är en titt ner i cylinder #3. En[…]

Någon som hittat någon vettig lös[…]

Och det skulle då orsaka knarr vid svän[…]