PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Arne
Ja, men det är en hel del jobb med det.
av el-anders
Mycket svetsande med andra motorupphängningar. Men låter som ett kul projekt. Jag har själv satt in en B200 motor i en folka buss. Tog alldeles för lång tid, men det blev bra.
Du får nog räkna med att lämna in kardanaxeln för omsvetsning och balansering. (Svetsa ihop B21:ans axel med B20:ens) Skillnaden mellan
en hemma snickrad axel och en balanserad hos en expert är värt varenda krona tro mig!
B20 har ju motorkuddar långt fram på motorn, medans B21 har kuddarna mera på mitten av motorn. Tack vare det så blev det mindre vikt på växellådskudden så att den kunde göras av mjukare gummi vilket minskade vibrationer och oljud in i kupen.
Så ska du flytta fram motorkuddarna på B21:a för att passa i en 140 så bör du montera en hårdare växellådskudde på grund av den ökade vikten på kudden (jämfört med 240:ans kudde) men 140:ans kudde kan gå bra. Regeln är: så mjuk kudde som möjligt utan att växelspaken hoppar upp och ner som en galning.
Man kan ju som BMW sätta en ministötdämpare för att dämpa gungningarna.
Då bör du nog också montera växellådsbalken med små gummikuddar mot karossen så som på nyare 240, annars får mer oljud och vibrationer.
(B21 vibrerar mer än B20).
Har du en 69:a så ta och titta på en 70:a det sitter en balk på 70:an bakom växellådsbalken, den sitter där för att B20 vibrerar mer än B18.
Så har du en 69:a rekomenderar jag att du skär loss den balken från någo skrotbil och svetsar dit den på din bil, annars kan du få ett "dån" i bilen som är outhärdligt.
Ska du köra tävling med bilen så göm allt mitt prat om kuddar, då är det så hårda som möjligt som gäller.
Varför byta? XC60

Funderade på att byta upp mig till en ny XC6[…]

Problemet löst! Pratade med problemet med V[…]

Kommer ju inte in luft vid byte av belägg s&a[…]

Vart avkoda Vinkod

Har du provat googla VIN decoder? Wiki förkl[…]