PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#96391
Ett felsysymtom på att vajern börjar bli dålig och senare gå av, är att mätaren börjar svaja. När den gör det är det dags att byta. Då har flera kardeler redan gått av.
Förr i tiden var det ofta så att det kom in vatten i höljet. (Kondens?) Då rostade vajern, och man kunde konstatera att brottstället var på den lägsta punkten på höljets böj. Så om man byter, skall man passa på att smörja varjern innan montering.
Nu har detta troligen redan inträffat för dig, Paef. Men ni andra kan ju fortfarande råka ut för det. Så ta till er tipset.
Att smörja en vajer, som sitter i höljet och inte går att få ut (kan vara pålödda ändanslutningar som stoppar) går till så att man trär på en kraftig plastpåse med ett hål i ena hörnet och tejpar den omsorgsfullt mot höljet med eltejp eller annat. Sedan hänger man upp i vajern i lod och häller olja i påsen. Det får rinna ner i sin egen takt. När det kommer ut i andra ändan är det klart.
av Ragnarpe
#102712
Rådlös skrev:Ett felsysymtom på att vajern börjar bli dålig och senare gå av, är att mätaren börjar svaja. När den gör det är det dags att byta. Då har flera kardeler redan gått av.
Förr i tiden var det ofta så att det kom in vatten i höljet. (Kondens?) Då rostade vajern, och man kunde konstatera att brottstället var på den lägsta punkten på höljets böj. Så om man byter, skall man passa på att smörja varjern innan montering.
Nu har detta troligen redan inträffat för dig, Paef. Men ni andra kan ju fortfarande råka ut för det. Så ta till er tipset.
Att smörja en vajer, som sitter i höljet och inte går att få ut (kan vara pålödda ändanslutningar som stoppar) går till så att man trär på en kraftig plastpåse med ett hål i ena hörnet och tejpar den omsorgsfullt mot höljet med eltejp eller annat. Sedan hänger man upp i vajern i lod och häller olja i påsen. Det får rinna ner i sin egen takt. När det kommer ut i andra ändan är det klart.
Bra tips, men det kan också vara plastdrevet som sitter i växellådan i närheten av utgående axeln. Lätta att skruva loss och inspektera. Det är bara att skruva loss vajern och sen drevet och inspektera om det är helt eller inte.
av Mell C
#114443
Har en splitter ny vire om du vill ha Amazon 67 B18
Tror att den är i orginalpåse

Mellis

@jvolvo21 , Skulle snarare tro att du haft bensi[…]

Sista bilden är en titt ner i cylinder #3. En[…]

Någon som hittat någon vettig lös[…]

Och det skulle då orsaka knarr vid svän[…]