PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av anteb
Har en 142 som drar till höger om man bromsar bestämt på pedalen i hastigheter 70km>

Förstår att det är bromsarna men vilken sida och vad?

tacksamm för bra svar.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det finns ingen som helst anledning att inte plocka ner båda sidor och göra rent, skrapa bort rost, kolla över gummitätningarna, motionera kolvarna i oken, smörja upp allting och montera nya klossar. Glöm inte att knacka och skrapa rent skivorna, även kanten mot navet. Är ytan som är blank på skivorna mindre än rostkanten, byt skivor. Gör sammaledes bak, även om det inte ser ut att behövas så är det bra ett veta att det är Ok. Även handbromsen
av Arne
Kolla även bromsslangarna som går till vänster ok, de kan ha "svullit" igen och därigenom försämrat flödet av bromsoljan.
Senast redigerad av 1 Arne, redigerad totalt 0 gånger.
av anteb
Arne skrev:Kolla även bromsslangarna som går till vänster ok, de kan ha "svullit" igen och därigenom förämrat flödet av bromsoljan.

Glömde att säga att jag har bytt kolvar och tätningar på höger fram, men igentligen så var det slangarna som svullit så det 2 som sitter på oket är bytta om det har någon betydelse med att den drar höger? vid broms testet på bilprovningen så var det sämst bromsverkan på höger fram.
av Arne
Konstigt att du har sämre bromsverkan på höger och den drar åt höger, det borde vara tvärtom.
av anteb
Kanske klossarna ligger på när man inte bromsar,
är bara låspinnarna för klossarna som ska smörjas så klossen inte fastnar? och med vad?
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Skulle det kunna vara hjälpstyrarmen på högersida som är glapp o orsakar bekymret.
Cigg-uttag maxström?

Hej, Funderar på att skaffa en hyfsat krafti[…]

Som TS vill jag påpeka att jag inte frå[…]

Vet f*n inte hur det står till i huvudet p&a[…]

Ingen respons vid gaspådrag

Du har troligtvis ett gasspjäll av fabrikat M[…]